Olkiluoto 2:n generaattorin roottorin vaihtotyöt ovat sujuneet hyvin - Paluu sähköntuotantoon aikaistuu

Report this content

Olkiluoto 2:n (OL2) generaattorin vikaantunut roottori on vaihdettu Olkiluodossa olevaan vararoottoriin. Asennustyöt ovat sujuneet hyvin.  Uuden aikatauluarvion mukaan laitosyksikön sähköntuotantoa päästään jatkamaan tiistaina 6. toukokuuta iltapäivällä. Aikaisempi arvio oli 10. toukokuuta.

Sähköntuotanto jatkuu OL2:lla alhaisemmalla 735 MW:n tehotasolla, laitosyksikön täyden tehon ollessa 890 MW. Tehoa on rajoitettu roottorin vikaantumisriskin pienentämiseksi. Tehonrajoituksen odotetaan kestävän vuoden 2026 vuosihuoltoihin saakka. 

Olkiluoto 1:n vuosihuolto alkaa 11. toukokuuta ja OL2:n vuosihuolto alkaa 25. toukokuuta. OL3:n vuosihuolto valmistui jo 29. huhtikuuta ja se tuottaa sähköä normaalisti. 

Tarkempia tietoja aikataulusta voit seurata Nordpoolin sähköpörssistä: https://umm.nordpoolgroup.com
 

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. Olkiluodon saarelta tuotetaan noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.

Tilaa

Multimedia

Multimedia