Olkiluoto 2:n sähköntuotanto jatkuu alhaisemmalla tehotasolla lokakuussa

Teollisuuden Voima Oyj:n (TVO) Olkiluoto 2 -laitosyksikkö (OL2) palaa sähköntuotantoon lokakuun 6. päivä vararoottorin asentamisen jälkeen. OL2:n generaattorin roottori vikaantui syyskuun alussa. Vikaantumisen syytä tutkitaan edelleen.

Sähköntuotanto jatkuu OL2:lla aluksi alhaisemmalla 725 MW:n tehotasolla, laitosyksikön täyden tehon ollessa 890 MW. Tehoa on rajoitettu roottorin vikaantumisriskin pienentämiseksi vikaantumisen syyn ollessa edelleen epäselvä. Tehorajoitusten odotetaan kestävän useita kuukausia.

OL2:lle nyt asennettava roottori on viimeinen saatavilla oleva varaosaroottori TVO:n varastossa. Tämän vuoksi laitosyksikön sähköntuotantoa jatketaan konservatiivisten analyysien tuloksena alhaisemmalla tehotasolla.

Olkiluoto 1:n ja Olkiluoto 3:n sähköntuotanto jatkuu normaalisti.

Lisätietoja: Johanna Aho, viestintäpäällikkö, puh. 040 729 0822

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. Olkiluodon saarelta tuotetaan noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.