Olkiluoto 2:n sähköntuotantoa päästään jatkamaan generaattorin korjauksen jälkeen elokuun lopulla

Olkiluoto 2 -laitosyksikön (OL2) sähköntuotanto keskeytettiin perjantaina 18. elokuuta aamuyöstä turbiinilaitoksen generaattorilla havaitun kosteuden nousun vuoksi.

Syyksi on selvinnyt vuoto vesijäähdytteisen generaattorin jäähdytysjärjestelmässä. Laitos pyritään saamaan takaisin sähköntuotantoon mahdollisimman nopeasti.

Tämän hetken arvion mukaan OL2:n sähköntuotantoa jatketaan vian paikantamisen ja korjaamisen jälkeen 28. elokuuta. Asialla ei ole vaikutusta ydinturvallisuuteen.

Johanna Aho, Viestintäpäällikkö, puh. 040 729 0822

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on Olkiluoto 3:n säännöllisen sähköntuotannon alettua noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.