Olkiluoto 2 palasi sähköntuotantoon

Olkiluoto 2 -laitosyksikkö (OL2) tahdistettiin takaisin valtakunnan sähköverkkoon tänään sunnuntaina 6. lokakuuta kello 5.26.

Tämän Teollisuuden Voiman Olkiluoto 2 -ydinvoimalaitosyksikön generaattorissa havaittiin kosteustason nousua perjantaina 9. syyskuuta, jolloin laitosyksikön sähköntuotanto keskeytettiin. Tuotantokatkos kesti 28 vuorokautta.

Vikaantunut generaattorin vesijäähdytteinen roottori on nyt vaihdettu ja OL2:n sähköntuotantoa päästiin jatkamaan tänään. Tehonnosto kestää noin 30 tuntia.

Sähköntuotanto jatkuu OL2:lla alhaisemmalla 725 MW:n tehotasolla. Tehoa on rajoitettu roottorin vikaantumisriskin pienentämiseksi. Tehonrajoitusten odotetaan kestävän useita kuukausia. Laitosyksikön nettosähköteho on 890 MW.

Olkiluodon ydinvoimalaitoksen laitosyksiköiden tuotantotehoja voi seurata reaaliaikaisesti osoitteessa www.tvo.fi.

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. Olkiluodon saarelta tuotetaan noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.