Olkiluoto 3 -laitosyksikkö hyväksyttiin lopullisesti vastaanotetuksi

Report this content

Olkiluoto 3 EPR (OL3) -projekti saatiin päätökseen reilut kaksi vuotta sitten ja laitosyksikön kaupallinen käyttö alkoi toukokuun 1. päivä 2023. Tänään Teollisuuden Voima Oyj hyväksyi laitosyksikön lopullisesti vastaanotetuksi.

- OL3 on toiminut luotettavasti ensimmäisen kahden vuoden ajan. Myös tämän kevään järjestyksessään toinen OL3:n vuosihuolto onnistui hyvin. OL3:n lopullinen vastaanotto perustui laitostoimitussopimuksen mukaisten ehtojen täyttymiseen, mutta lupaamamme OL3:n moninaiset hyödyt yhteiskunnalle ovat toteutuneet jo vuodesta 2023 alkaen, tuotantojohtaja Marjo Mustonen toteaa. 

OL3 teki Suomesta lähes sähköomavaraisen. Lisäksi se vakauttaa sähkön hintaa ja Suomen suurimpana ilmastotekona se myös vauhdittaa puhtaan siirtymän investointeja kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa. 

OL3 -laitostoimittajakonsortio rakensi laitosyksikön kiinteähintaisella avaimet käteen sopimuksella. Laitostoimittajakonsortioon kuuluvat yhtiöt AREVA GmbH, AREVA NP SAS ja Siemens AG.

Lisätiedot:
Juha Poikola, Yhteiskuntasuhdepäällikkö, puh. 050 3131 360

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. Olkiluodon saarelta tuotetaan noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.

Tilaa

Multimedia

Multimedia