Olkiluoto 3 -laitosyksikköä ajetaan noin puolella tehotasolla häiriön vuoksi

Olkiluoto 3 -laitosyksikkö oli normaalisti tuotannossa, kun reaktorin turva-automaatio ajoi odottamatta yhden säätösauvan reaktoriin. Laitoksen tuotantoteho aleni tapahtuman seurauksena automaattisesti noin 1220 MW:iin. Häiriön syyn selvittämiseksi ja vian korjaamiseksi laitoksen sähköntuotantoa on alennettu häiriöohjeen mukaisesti noin 750 MW:iin.

Säätösauvojen tehtävänä on säätää reaktorin tehoa sekä tarvittaessa pysäyttää reaktori. OL3:n reaktorissa on 89 säätösauvaa.

Tapahtumalla ei ole vaikutusta ydinturvallisuuteen.

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. Olkiluodon saarelta tuotetaan noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.