Olkiluoto 3 -laitosyksikön booripumput käynnistyivät laitoksen alasajossa

OL3-laitosyksikkö ajettiin tänään alas koekäyttöohjelman mukaisesti noin klo 11. Suunnitellun alasajon yhteydessä booripumput käynnistyivät odottamattomasti. Laitos on turvallisessa tilassa, syytä ketjureaktiota säätelevien booripumppujen käynnistymiseen selvitetään.

Tilanteesta ei aiheutunut vaaraa ihmisille eikä ympäristölle.

Ydinvoimalaitoksen koekäytön ja siihen liittyvien testien yhteydessä laitosyksikköä ja sen turvajärjestelmiä testataan ja laitoksen suunnittelun mukaista käyttäytymistä varmistetaan. Koekäyttövaiheen testeissä toteutetaan suunnitellusti myös reaktoripikasulkuja. Koekäyttöjakson tuotantoennustetta voi seurata osoitteessa: www.tvo.fi/ol3ennusteet.

Johanna Aho, Viestintäpäällikkö, puh. 040 729 0822

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa, Olkiluoto 3:n valmistuttua liki kolmasosa, Suomen sähkön kulutuksesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.