Olkiluoto 3:n sähköntuotannon keskeytymisen syy selvillä

Turbiinilaitoksella havaitun vian vuoksi Olkiluoto 3:n sähköntuotanto keskeytyi eilen sunnuntaina 19. marraskuuta klo 19.10.

Olkiluoto 3 -laitosyksikkö oli normaalissa tuotannossa, kun turbiinilaitoksella ollut vika pysäytti automaattisesti laitoksen sähköntuotannon. Laitos toimi vikatilanteessa suunnitellusti.

Tutkimuksissa vian syyksi paljastui generaattorin jäähdytysjärjestelmän vikaantunut lämpötilamittaus. Korjaustöiden jälkeen laitoksella tehdään vielä tarkastuksia ja testauksia. Tämän hetken arvion mukaan laitosyksikkö palaa takaisin tuotantoon puolenpäivän aikaan 21. marraskuuta.

Tapahtumalla ei ollut vaikutusta ydinturvallisuuteen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Johanna Aho, +385 40 729 0822

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on Olkiluoto 3:n säännöllisen sähköntuotannon alettua noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.