Olkiluoto 3:n sähköntuotanto jatkuu ensi yonä

Olkiluoto 3:n sähköntuotanto keskeytyi tänään maanantaina 3. kesäkuuta turbiinihäiriön vuoksi. Takaisin tuotantoon laitosyksikön arvioidaan pääsevän maanantain ja tiistain välisenä yönä.

Turbiinilaitoksella havaittu häiriö keskeytti automaattisesti laitoksen sähköntuotannon tänään kello 11.41.

Välittömästi tilanteen jälkeen aloitetuissa häiriöselvityksissä syyksi on paljastunut generaattorin tiivisteöljyn ja vetyjäähdytteen paine-eromittauksen vikaantuminen. Laitos toimi tilanteessa suunnitellusti turvallisuusperusteiden mukaan. Mittaustiedot on nyt palautettu käyttöön.

Tämän hetken arvion mukaan laitosyksikkö palaa takaisin tuotantoon ensi yön aikana.

Ydinturvallisuuteen tapahtumalla ei ollut vaikutusta.

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. Olkiluodon saarelta tuotetaan noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.