Posivan kapselointilaitoksen peruskivi muurattiin ONKALO® -alueella

Posivan kapselointilaitoksen peruskivi muurattiin tänään juhlallisuuksien kera Eurajoen Olkiluodossa. Posiva ilmoitti jo aikaisemmin kesällä päättäneensä toteuttaa käytetyn polttoaineen loppusijoitukseen tarkoitetun tuotantolaitoksen, johon kuuluvat kapselointilaitos ja maanalainen loppusijoituslaitos.

Posivan toimitusjohtajan Janne Mokan mukaan peruskiven muuraus on merkittävä askel loppusijoituslaitoksen pitkässä valmistelussa.

- Tämä osoittaa, että etenemme jo 1980-luvulla yhteisesti määritetyn suunnitelman mukaisesti. Koko Suomen ydinenergia-ala voi olla ylpeä siitä, että meillä on ratkaisu käytetyn polttoaineen loppusijoitukseen ja loppusijoitus päästään vastuullisesti aloittamaan. Peruskiven muuraus voi olla pieni askel työmaan etenemisessä, mutta se on suuri harppaus loppusijoittamiselle, ydinvoimalle ja ilmastolle, Mokka sanoo.

- Meillä alkaa loppusijoituksen valmistelussa nyt maailman mittakaavassa ainutkertainen laitoksien toteutusvaihe. Olenkin erityisen ylpeä Posivan henkilöstöstä, jolla on maailmanluokan loppusijoitusosaamista. Yhdessä osaavien kumppaniemme kanssa teemme alan historiaa.

Kapselointi- ja loppusijoituslaitoksien rakentaminen ja varustelu on merkittävä rakennushanke Satakunnalle. Projektin kustannusarvio on noin 500 miljoonaa euroa ja sen työllistävä vaikutus noin 2 500 henkilötyövuotta.

Peruskiven muuraamiseen osallistuivat Posivan toimitusjohtaja Janne Mokan lisäksi pääministeri Antti Rinne, Eurajoen kunnanhallituksen puheenjohtaja Vesa Jalonen, Eurajoen kunnanvaltuuston puheenjohtaja Ilona Sjöman, Posivan hallituksen puheenjohtaja Jarmo Tanhua (TVO), Skanskan toimitusjohtaja Tuomas Särkilahti sekä Posivan hallituksen jäsenet Satu Katajala (Fortum), Sasu Valkamo (Fortum) ja Minna Laakso (PVO).

Janne Mokka, toimitusjohtaja

Haastattelupyynnöt: Pasi Tuohimaa, viestintäpäällikkö, puh. 040 544 5001

Posiva Oy on maailman johtava loppusijoittaja, joka aloittaa omistajiensa TVO:n ja Fortum Power and Heat Oy:n käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen syvälle peruskallioon louhittuun ONKALOon® 2020-luvulla. Posivalla on loppusijoituslaitokselleen valtioneuvoston vuonna 2015 myöntämä rakentamislupa. Ennen varsinaisen käytetyn polttoaineen loppusijoituksen aloitusta toteutetaan vielä käyttölupaprosessi niin kuin ydinvoimalaitoksien rakentamisprojekteissakin.