Posivan vuosikertomus 2020 on julkaistu

Posivan rakenteilla oleva loppusijoitusratkaisu mahdollistaa kestävän ydinsähkön tuotannon. Siinä mielessä Posivan ONKALO® on "Game Changer".

Vuonna 2020 Posivan EKA-projekti, eli käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamiseen tarkoitetun kapselointilaitoksen ja maanalaisen loppusijoituslaitoksen rakentaminen, eteni suunnitellusti.

Vuoden lopussa kapselointilaitosrakennuksen rakenteet nousivat jo viiden metrin korkeuteen ONKALO-alueen maisemaan. Olkiluodon ulkopuolella työn painopiste oli turvallisuusluokiteltujen laitteiden suunnittelussa, kelpoistuksessa ja valmistuksessa.

Loppusijoituslaitoksen ensimmäinen louhintaurakka saatiin valmiiksi. ONKALOssa louhittiin pääasiassa loppusijoitustunneleita yhdistäviä keskustunneleita. Rakennus- ja talotekniset asennukset maan alla tunneleissa ja kuiluissa ovat lähteneet hyvin liikkeelle.

– Posivan vision, Maailman johtava loppusijoittaja, toteutuminen näkyy EKA-projektin etenemisessä ja loppusijoituksen tuotantotoimintaan valmistautumisessa, toimitusjohtaja Janne Mokka kertoo.

Seuraava merkittävä etappi loppusijoituksen valmistelussa on käyttölupahakemuksen jättäminen. Sen valmistelu on jo alkanut. Käyttölupahakemuksen turvallisuusperustelussa tiivistetään vuosikymmenien työ Olkiluotoon toteutettavan turvallisen loppusijoitusratkaisun kehittämisessä.

Lue lisää: Vuosikertomus 2020

Janne Mokka, toimitusjohtaja

Haastattelupyynnöt:
Mari Luoto, johdon assistentti, puh. 050 313 3772

Posiva Oy on maailman johtava loppusijoittaja, joka aloittaa omistajiensa TVO:n ja Fortum Power and Heat Oy:n käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen syvälle peruskallioon louhittuun ONKALOon® 2020-luvulla. Posivalla on loppusijoituslaitokselleen valtioneuvoston vuonna 2015 myöntämä rakentamislupa. Ennen varsinaisen käytetyn polttoaineen loppusijoituksen aloitusta toteutetaan vielä käyttölupaprosessi niin kuin ydinvoimalaitoksien rakentamisprojekteissakin.