Posivan vuosikertomus 2022 on julkaistu

Vuonna 2022 Posivan EKA-projekti, eli käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamiseen tarkoitetun kapselointilaitoksen ja maanalaisen loppusijoituslaitoksen rakentaminen, eteni suunnitellusti.

Merkittävimmät tapahtumat vuonna 2022 olivat kapselointilaitoksen rakennustöiden valmistuminen asennuksille sekä viiden ensimmäisen loppusijoitustunnelin louhintojen valmistuminen kesäkuussa ONKALO®ssa 430 metrin syvyydessä. Myös maanalaiset rakennus- ja talotekniset asennukset etenivät hyvin ja aikataulussaan.

Kapselointilaitoksen keskeisten järjestelmien valmistus on käynnissä ja vuonna 2022 asennettiin muun muassa käsittelykammion kuivausasema ja kapselin hitsausasema. Loppusijoitusreikien poraamista varten tarkoitettu poralaite on otettu käyttöön loppusijoituslaitoksella.

Myös tuotantotoiminnassa tarvittavien kapseli- ja bentoniittikomponenttien toimitusketjujen valmistelu eteni. Loppusijoitustunnelin täytön valmistustehtaan laiteasennukset saatiin valmiiksi ja kapselikomponenteille haettiin lisää toimittajavaihtoehtoja. Myös kapselointilaitoksen ja loppusijoituslaitoksen operaattorit rekrytoitiin vuoden 2022 aikana.

Heinäkuussa 2022 Euroopan komissio päätti ydinvoiman sisällyttämisestä EU-taksonomiaan. Taksonomian avulla voidaan tulevaisuudessa arvioida, mitkä taloudelliset toimet lukeutuvat ympäristön kannalta kestäviksi investoinneiksi EU:ssa. Posivan loppusijoitusratkaisulla ja sillä, miten Suomi huolehtii ydinjätteestään, oli tärkeä merkitys päätöksessä.

Seuraava merkittävä vaihe EKA-projektissa on yhteistoimintakokeiden aloitus alkuvuonna 2024.

Posivan vuosikertomus 2022 on julkaistu 28. huhtikuuta 2023 posiva.fi -sivustolla.

Pasi Tuohimaa, viestintäpäällikkö, puh. 040 544 5001.

Posiva Oy on maailman johtava loppusijoittaja, joka aloittaa omistajiensa TVO:n ja Fortum Power and Heat Oy:n käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen syvälle peruskallioon louhittuun ONKALOon® 2020-luvulla. Posivalla on loppusijoituslaitokselleen valtioneuvoston vuonna 2015 myöntämä rakentamislupa. Ennen varsinaisen käytetyn polttoaineen loppusijoituksen aloitusta toteutetaan vielä käyttölupaprosessi niin kuin ydinvoimalaitoksien rakentamisprojekteissakin.