S&P Global Ratings on nostanut TVO:n pitkäaikaisen luottoluokituksen tasolle BBB-

S&P Global Ratings (S&P) nosti 26. huhtikuuta 2023 Teollisuuden Voima Oyj:n (TVO) pitkäaikaisen luottoluokituksen tasolta BB+ tasolle BBB-, ja vahvisti tulevaisuuden näkymän vakaaksi (Stable Outlook).

S&P:n mukaan luottoluokituksen korotus perustuu Olkiluoto 3 EPR (OL3)
-laitosyksikön projektivaiheen päättymiseen ja kaupallisen käytön alkamiseen. Vakaa tulevaisuuden näkymä perustuu S&P:n odotuksiin OL3:n vakaasta tuotannosta, vuotuisten kustannusten veloittamisesta osakkailta, mikä johtaa TVO:n asteittaiseen velkaantumisen vähentymiseen.

Lauri Piekkari, rahoitusjohtaja, TVO, puh. 050 357 8623.

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on Olkiluoto 3:n säännöllisen sähköntuotannon alettua noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.