Suomalaisen ydintekniikan päivät SYP 2022

Mahdollistaako ydintekniikka kestävän ja turvallisen tulevaisuuden?

KUTSU MEDIALLE

Suomalaisen ydintekniikan päivät – SYP 2022 -konferenssi – kokoaa kahdeksi päiväksi yhteen ydintekniikan ammattilaiset niin kotimaasta kuin maailmaltakin. Lähes 50 esityksessä luodaan kattava katsaus päivänpolttaviin kysymyksiin, joiden keskiössä ydinenergiakin on: turbulenssi sähkömarkkinoilla, modulaariset reaktorit ja lämmöntuotannon dekarbonisointi. Ydinvoimalla on merkittävä ja vahvistuva rooli hiilineutraalin tulevaisuuden luomisessa ja huoltovarmuuden parantamisessa. Myös Suomen johtava asema käytetyn polttoaineen loppusijoitukseen valmistautumisessa näkyy ohjelmassa vahvasti.

Konferenssin yhdeksästä ohjelmapuheesta vastaavat alan johtavat toimijat niin kotimaasta kuin maailmalta. Konferenssin avaustilaisuudessa työ- ja elinkeinoministeriön ylijohtaja Riku Huttunen kuvaa ydinvoiman keskeistä roolia valtion energiapolitiikassa. Toimitusjohtaja Jarmo Tanhua (Teollisuuden Voima Oyj) kertoo kuulumiset Olkiluodosta. Fortumin Generation-divisioonan johtaja Simon-Erik Ollus avaa ydinvoiman merkitystä Fortumin strategiassa. Fingridin johtaja Jussi Jyrinsalo kertoo, miten kantaverkkoa kehitetään kantamaan muuttuva energiapaletti.

Media on tervetullut SYP 2019 -konferenssin avaustilaisuuteen, joka järjestetään Paasitornissa tiistaina 1. marraskuuta 2022 klo 9. Avajaisten jälkeen noin kello 10.40 on medialla mahdollisuus esittää kysymyksiä ylijohtaja Huttuselle, toimitusjohtaja Tanhualle, johtaja Ollukselle ja johtaja Jyrinsalolle erillisessä lehdistötilaisuudessa.

Paikalla lehdistötilaisuudessa ovat myös Suomen Atomiteknillisen Seuran puheenjohtaja Markus Airila sekä järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, Aalto-yliopiston vanhempi yliopistonlehtori Taina Kurki-Suonio. Airila vastaa päivätyössään VTT:llä Otaniemen tutkimusreaktorin purkuhankkeesta, ja Kurki-Suonio toimii fuusioenergiatutkimuksen parissa. Lehdistötilaisuuden juontaa Pasi Tuohimaa (Posiva).

Tilaisuus on englanninkielinen.

Markus Airila, puheenjohtaja@ats-fns.fi, 040 350 8669
Taina Kurki-Suonio, taina.kurki-suonio@aalto.fi, 050 378 5716
Pasi Tuohimaa, pasi.tuohimaa@posiva.fi, 040 544 5001

SYP 2022 -konferenssin järjestää Suomen Atomiteknillisen Seura (ATS). ATS on vuonna 1966 perustettu tieteellinen seura. Seuran tarkoituksena on edistää ydintekniikan alan tuntemusta ja kehitystä Suomessa, toimia yhdyssiteenä jäsentensä kesken ja vaihtaa tietoa ja kokemuksia kansainvälisellä tasolla. Seuralla on noin 700 jäsentä. Jäsenistö koostuu monipuolisesti suomalaisen ydinvoima-alan kentästä: henkilöjäseniä on yliopistoista ja VTT:ltä, kaikista Suomen ydinvoimayhtiöistä, Stukista sekä lukuisissa muista alaan liittyvistä yrityksistä, organisaatiosta ja tutkimuslaitoksista.