Teollisuuden Voima Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.–30.6.2023

Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla Teollisuuden Voiman (TVO) sähköntuotanto Olkiluoto 1 (OL1) ja Olkiluoto 2 (OL2) -laitosyksiköillä jatkui turvallisesti ja luotettavasti. Olkiluoto 3 EPR -laitosyksikön (OL3) koekäyttö saatiin päätökseen ja säännöllinen sähköntuotanto alkoi 16. huhtikuuta 2023.

TVO vahvisti OL3-laitosyksikön vastaanotetuksi takuuajalle, joka alkoi 18. huhtikuuta 2023 ja kaupallinen käyttö alkoi 1. toukokuuta 2023. OL3 parantaa merkittävästi Suomen sähköomavaraisuutta ja auttaa hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa. OL3 on tuottanut sähköä suunnitellusti.

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj on asettanut OL3:n tuotannolle toistaiseksi pysyvän enimmäistuotantorajoituksen 1 570 MW. Lisäksi Olkiluodon kaikkien kolmen laitosyksikön tuotantotehoa on säädetty alaspäin tilanteissa, joissa sähkön tuotanto on ollut suurta Pohjoismaissa.

Posivan käyttöluvan käsittely Säteilyturvakeskuksella (STUK) on edennyt, ja Posiva vastaa pyydettyihin lisäselvityksiin. Työt kapselointilaitoksen järjestelmien asennuksissa ja käyttöönotossa ovat jatkuneet suunnitellusti. Ensimmäisessä varsinaisessa loppusijoitustunnelissa ovat käynnissä tutkimukset tunnelin soveltuvuuden varmentamiseksi ja loppusijoitusreikien sijaintien määrittämiseksi ydinpolttoaineen loppusijoittamiseen.

Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2023

Anja Ussa, Johtaja, Talous, IT, liiketoiminnan kehitys ja assistenttipalvelut
puh. +358 (0) 50 342 3464

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on Olkiluoto 3:n säännöllisen sähköntuotannon alettua noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.