Teollisuuden Voima Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2024

Vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla Teollisuuden Voiman (TVO) sähköntuotanto Olkiluoto 1 (OL1)-, Olkiluoto 2 (OL2)- ja Olkiluoto 3 (OL3) -laitosyksiköillä jatkui turvallisesti.

Laitosyksiköiden sähköntuotanto oli katsauskaudella yhteensä 10 372 (11 030) GWh.

OL1:n ja OL2:n mahdollista käyttöiän pidennystä ja tehonkorotusta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma eli YVA-ohjelma toimitettiin yhteysviranomaisena toimivalle työ- ja elinkeinoministeriölle (TEM) tammikuussa 2024 ja sitä koskeva yleisötilaisuus pidettiin helmikuussa Olkiluodossa. Laitosyksiköiden käyttöikää valmistellaan jatkettavaksi nykyisestä 2038 vuodesta vuoteen 2048 saakka, sulkematta pois mahdollista jatkoa vuoteen 2058 saakka. Laitosyksiköille valmistellaan 10 prosentin tehonkorotusta, jolla teho nousisi nykyisestä 890 MW:sta 970 MW:iin. TVO on katsauskauden aikana työstänyt laajoja selvityksiä hankkeiden teknisistä yksityiskohdista, vaikutuksista, riskeistä ja mahdollisuuksista. Investointipäätöstä ei ole vielä tehty.

OL3:n ensimmäinen vuosihuolto alkoi 2. maaliskuuta 2024 ja päättyi 16. toukokuuta 2024. OL2:n polttoaineen vaihtoseisokki alkoi 28. huhtikuuta 2024 ja päättyi 9. toukokuuta 2024. OL1:n vuosihuolto alkoi 12. toukokuuta ja päättyi 19. kesäkuuta 2024.

OL3:n sähköntuotanto keskeytyi 3. kesäkuuta 2024 turbiinin pikasulun vuoksi. Laitosyksikkö palasi sähköntuotantoon 4. kesäkuuta 2024.

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n (Fingrid) aikaisemmin OL3:n tuotannolle asettama enimmäistuotantorajoitus 1 570 MW on poistunut, mikä mahdollistaa OL3:n enimmäistuotannon nousun 1 590 MW:iin. OL3:n tehoa on rajoitettu kuitenkin tilanteissa, jolloin Fingridin järjestelmäsuojaa ei ole ollut riittävästi käytettävissä. Lisäksi Olkiluodon kaikkien kolmen laitosyksikön tuotantotehoa on säädetty alaspäin tilanteissa, joissa sähkön tuotanto on ollut suurta Pohjoismaissa. Kaikkien laitosyksiköiden tuotanto tukee merkittävästi Suomen sähköomavaraisuutta ja auttaa hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa.

Posivan käyttölupahakemuksen käsittely Säteilyturvakeskuksella (STUK) on edennyt pientä viivästymistä lukuun ottamatta hyvin. STUKin turvallisuusarvion ja lausunnon käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen käyttölupahakemuksesta odotetaan valmistuvan tämän vuoden loppuun mennessä.

Asiantuntijapalveluita ydinvoimalaitoshankkeissa tarjoava TVO Nuclear Services Oy (TVONS) ja Fortum allekirjoittivat helmikuussa 2024 kaksivuotisen puitesopimuksen puolalaisen Polskie Elektrownie Jądrowen (PEJ) kanssa. PEJ vastaa Puolan ensimmäisen ydinvoimalaitoksen rakennushankkeesta.

TVONS ja Steady Energy solmivat huhtikuussa 2024 ydinlämpölaitoksen kehittämiseen liittyvän yhteistyösopimuksen, joka alkuvaiheessa keskittyy ydinlaitoksen operoinnin ja turvallisuuden suunnitteluun. Steady Energy aikoo rakentaa Suomeen useita teholtaan 50 MW:n pienreaktoreja kaukolämmön tuotantoon.

Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan löytyy täältä.

Anja Ussa, Johtaja, Talous, Vastuullisuus, IT, liiketoiminnan kehitys ja assistenttipalvelut, puh. +358 (0) 50 342 3464.

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. Olkiluodon saarelta tuotetaan noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.