Teollisuuden Voima Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2024

Vuoden 2024 kolmella ensimmäisellä neljänneksellä Teollisuuden Voiman (TVO) sähköntuotanto Olkiluoto 1 (OL1)-, Olkiluoto 2 (OL2)- ja Olkiluoto 3 (OL3) -laitosyksiköillä jatkui turvallisesti. Laitosyksiköiden sähköntuotanto oli katsauskaudella yhteensä 16 822 (17 622) GWh.

OL2:n sähköntuotanto keskeytettiin 9. syyskuuta 2024 turbiinilaitoksen generaattorilla havaitun kosteuden nousun vuoksi. Laitosyksikkö kytkeytyi takaisin verkkoon lokakuun 6. päivänä 2024, kun vikaantunut roottori oli vaihdettu. Sähköntuotanto jatkuu OL2:lla alhaisemmalla 725 MW:n tehotasolla, laitosyksikön täyden tehon ollessa 890 MW. Tehoa on rajoitettu roottorin vikaantumisriskin pienentämiseksi vikaantumisen syyn ollessa edelleen epäselvä. Tehorajoitusten odotetaan kestävän useita kuukausia, mahdollisesti seuraavaan vuosihuoltoon saakka.

Olkiluodon voimalaitoksen vuosihuoltojen aikataulutukseen tehtiin muutoksia syyskuussa 2024. Aikatauluarviot olivat perustuneet suunniteltujen työvaiheiden kestoon. Nyt aikatauluperiaatteita muutettiin siten, että niissä varaudutaan myös ennakoimattomien vikakorjausten aiheuttamiin viiveisiin aiempien kokemusten perusteella. Olkiluodon voimalaitosten huoltoajat on ilmoitettu vuoteen 2027 asti.

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj:n (Fingrid) aikaisemmin OL3:n tuotannolle asettama enimmäistuotantorajoitus 1 570 MW on noussut 1 590 MW:iin. OL3:n tehoa on rajoitettu myös tilanteissa, jolloin Fingridin järjestelmäsuojaa ei ole ollut riittävästi käytettävissä. Lisäksi Olkiluodon kaikkien kolmen laitosyksikön tuotantotehoa on säädetty alaspäin tilanteissa, joissa sähköntuotanto on ollut suurta Pohjoismaissa. Kaikkien laitosyksiköiden tuotanto tukee merkittävästi Suomen sähköomavaraisuutta ja auttaa hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa.

OL3 on osallistunut 1. syyskuuta 2024 alkaen Fingridin taajuuden palautusreservin alassäätömarkkinaan. Kyseisellä markkinalla tasapainotetaan sähköverkkoa niissä tilanteissa, joissa sähköntuotantoa on tilapäisesti liikaa. Olkiluodon ydinvoimalaitosyksiköt eivät ole aiemmin olleet mukana säätömarkkinassa. Tarjoukset osallistumisesta alassäätömarkkinaan tehdään TVO:n toimesta omistajien lukuun.

OL1:n ja OL2:n mahdollista käyttöiänpidennystä ja tehonkorotusta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma eli YVA-ohjelma on meneillään ja arvioidaan tulevan päätökseen loppuvuonna.

TVO toimitti syyskuussa 2024 Säteilyturvakeskukselle (STUK) erikoisraportin neljän henkilön altistuttua lyhytaikaisesti nostinlaitteen korjaustöiden yhteydessä korkeille säteilyn annosnopeuksille OL3:lla kesäkuussa 2024. Altistus tapahtui koepolttoaine-elementin noston yhteydessä. Altistus ei aiheuttanut henkilövahinkoja.

Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen koekäyttö (yhteistoimintakoe) käynnistyi 30. elokuuta 2024 Olkiluodossa. Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoittamista testataan ilman käytettyä polttoainetta. Koekäyttövaiheessa loppusijoituslaitoksen laitteita ja järjestelmiä käytetään ensimmäistä kertaa yhdessä suunniteltujen prosessien mukaisesti. Koekäytössä varmistetaan turvallinen loppusijoitus ennen varsinaisen toiminnan aloittamista.

Posivan käyttölupahakemuksen käsittely STUKissa etenee. STUKin turvallisuusarvion ja lausunnon käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen käyttölupahakemuksesta odotetaan valmistuvan tulevien kuukausien aikana.

Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan löytyy täältä.

Johanna Aho, Viestintäpäällikkö, puh. 040 729 0822

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. Olkiluodon saarelta tuotetaan noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.