Teollisuuden Voima Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.–31.3.2023

Vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä Teollisuuden Voiman (TVO) sähköntuotanto Olkiluoto 1 (OL1)- ja Olkiluoto 2 (OL2) -laitosyksiköillä jatkui turvallisesti ja luotettavasti.

Olkiluoto 3 EPR -laitosyksikön (OL3) tammikuussa alkaneen huoltoseisokin aikana kaikkiin neljään turbiinilaitoksen syöttövesipumppuun vaihdettiin uudet juoksupyörät ja paineistimen varoventtiiliasemien huollot saatiin valmiiksi. Sähköntuotanto ja koekäyttöohjelma jatkui maaliskuun puolivälissä, jolloin tehtiin 24 tunnin suorituskykytesti ja aloitettiin noin kuukauden mittainen demonstraatioajo, joka katsauskauden lopussa oli vielä kesken. Näiden testien aikana OL3 toimi suunnitellusti ja tuottaa nyt sähköä pääosin täydellä teholla.

Katsauskauden jälkeisinä tapahtumina Olkiluoto 3:n säännöllinen sähköntuotanto alkoi 16. huhtikuuta 2023. TVO päätti 20. huhtikuuta 2023 luovuttaa OL3-laitostoimittajalle vastaanottotodistuksen ja vahvisti laitosyksikön kaupallisen käytön alkavaksi 1. toukokuuta 2023 alkaen. OL3 parantaa merkittävästi Suomen sähköomavaraisuutta ja auttaa hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa.

Posivan käyttöluvan käsittely Säteilyturvakeskuksella (STUK) on edennyt, ja Posiva on vastannut pyydettyihin lisäselvityksiin. Työt kapselointilaitoksen järjestelmien asennuksissa ja käyttöönotossa ovat jatkuneet suunnitellusti. Maan alla ensimmäisessä varsinaisessa loppusijoitustunnelissa ovat käynnissä tutkimukset tunnelin soveltuvuuden varmentamiseksi ja loppusijoitusreikien sijaintien määrittämiseksi ydinpolttoaineen loppusijoittamiseen. Tuotantoa demonstroivassa yhteistoimintakoetunnelissa ovat käynnissä koeloppusijoitusreikien poraukset.

Jaana Isotalo, henkilöstö- ja viestintäjohtaja, puh. 050 327 6609

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on Olkiluoto 3:n säännöllisen sähköntuotannon alettua noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.