Teollisuuden Voima Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2024

Vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä Teollisuuden Voiman (TVO) sähköntuotanto Olkiluoto 1 (OL1)-, Olkiluoto 2 (OL2)- ja Olkiluoto 3 (OL3)
-laitosyksiköillä jatkui turvallisesti ja luotettavasti. Laitosyksiköiden sähköntuotanto oli katsauskaudella yhteensä 6 143 (4 718) GWh.

OL1:n ja OL2:n mahdollista käyttöiänpidennystä ja tehonkorotusta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma eli YVA-ohjelma toimitettiin yhteysviranomaisena toimivalle Työ- ja elinkeinoministeriölle (TEM) tammikuussa 2024 ja sitä koskeva yleisötilaisuus pidettiin helmikuussa Olkiluodossa.

OL3:n ensimmäinen vuosihuolto alkoi 2. maaliskuuta 2024.

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj (Fingrid) on asettanut OL3:n tuotannolle toistaiseksi pysyvän enimmäistuotantorajoituksen 1 570 MW. Lisäksi Olkiluodon kaikkien kolmen laitosyksikön tuotantotehoa on säädetty alaspäin tilanteissa, joissa sähkön tuotanto on ollut suurta Pohjoismaissa. Kaikkien laitosyksiköiden tuotanto tukee merkittävästi Suomen sähköomavaraisuutta ja auttaa hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa.

Posivan käyttölupahakemuksen käsittely Säteilyturvakeskuksella (STUK) on edennyt pientä viivästymistä lukuun ottamatta hyvin. STUK ilmoitti syyskuussa 2023, että turvallisuusarvio ja lausunto käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen käyttölupahakemuksesta valmistuu vuonna 2024. Työt kapselointilaitoksen ja maanalaisten tuotantolaitteiden asennuksissa ja käyttöönotossa etenevät suunnitellusti kohti yhteistoimintakokeen aloittamista vuoden 2024 loppupuoliskon aikana. Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen on määrä alkaa Olkiluodossa 2020-luvun puolivälissä.

TVO Nuclear Services (TVONS) tarjoaa asiantuntijapalveluita ydinvoima-laitoshankkeiden suunnittelusta, läpiviennistä, käytöstä ja elinkaarenhallinnasta. Helmikuussa 2024 TVONS ja Fortum allekirjoittivat kaksivuotisen puitesopimuksen puolalaisen Polskie Elektrownie Jądrowen (PEJ) kanssa. PEJ vastaa Puolan ensimmäisen ydinvoimalaitoksen rakennushankkeesta.

Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan löytyy täältä

Anja Ussa, Johtaja, Talous, Vastuullisuus, IT, liiketoiminnan kehitys ja assistenttipalvelut, puh. +358 (0) 50 342 3464.

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. Olkiluodon saarelta tuotetaan noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.