Teollisuuden Voima Oyj:n osavuosikatsaus tammi–syyskuu 2022

Vuoden 2022 kolmella ensimmäisellä neljänneksellä Teollisuuden Voiman (TVO) sähköntuotanto Olkiluoto 1 (OL1)- ja Olkiluoto 2 (OL2) -laitosyksiköillä jatkui turvallisesti ja luotettavasti.

Olkiluoto 3 EPR -laitosyksikön (OL3) sähköntuotanto alkoi lauantaina 12. maaliskuuta 2022. OL3:n koekäytössä edettiin syyskuussa ensin 80 prosentin ja kuun lopulla täyden tehotason testeihin. Laitostoimittajalta kesäkuussa 2022 saadun tiedon mukaan OL3:n säännöllinen sähköntuotanto alkaa joulukuussa 2022. OL3 parantaa merkittävästi Suomen sähköomavaraisuutta ja auttaa hiilineutraaliustavoitteiden saavuttamisessa.

Posivan loppusijoituslaitoskokonaisuuden rakentaminen on edennyt suunnitellusti.

TVO-konsernissa seurataan aktiivisesti tilannetta Ukrainassa ja sen vaikutuksia konsernin toimintaan. Tilanteella ei ole ollut välitöntä suoraa vaikutusta konsernin toimintaan eikä sähköntuotantoon.

Osavuosikatsaus tammi–syyskuu 2022 on luettavissa tvo.fi -sivustolla.

Anja Ussa, talousjohtaja, puh. 050 342 3464.

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on Olkiluoto 3:n säännöllisen sähköntuotannon alettua noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.