Teollisuuden Voima Oyj:n toimintakertomus ja tilinpäätös 2014

Olkiluodon ydinvoimalaitos saavutti vuonna 2014 jo toisena vuonna peräkkäin historiansa korkeimman tuotantomäärän. Voimalaitos on erinomaisessa tuotannollisessa ja teknisessä kunnossa jatkuvan parantamisen periaatteella tehtyjen laitosmuutosten ja modernisointien ansiosta. Olkiluodon sähköntuotanto, 14,76 TWh (miljardia kilowattituntia), oli 23 prosenttia Suomessa tuotetusta ja 18 prosenttia Suomessa käytetystä sähköstä.

Konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli 327,2 (365,9) miljoonaa euroa. Liikevaihdon aleneminen johtuu Meri-Porin alhaisemmasta tuotannosta ja Olkiluodon alhaisemmista kustannuksista edelliseen vuoteen verrattuna. Sähkön toimitusmäärä osakkaille oli 15 140 (15 331) GWh. TVO toimii omakustannusperiaatteella (Mankala-periaatteella). TVO:n tavoitteena ei ole tuottaa voittoa eikä jakaa osinkoa. Kustannukset veloitetaan osakkailta sähkön hinnassa, jolloin katsauskauden tulos on lähtökohtaisesti nolla. Toimintaperiaatteesta johtuen tulokseen perustuvia tunnuslukuja ei esitetä.

Olkiluoto 1 ja Olkiluoto 2 -laitosyksiköillä on suunnitteilla ja meneillään laitosmuutoksia, joilla valmistaudutaan laitosyksiköiden käyttöluvan uusimiseen vuonna 2018. Meneillään olevat muutokset parantavat edelleen laitosyksiköiden selviytymistä poikkeuksellisten luonnonilmiöiden aiheuttamista tapahtumista, joihin voi liittyä useiden laitosyksiköiden ja turvallisuusjärjestelmien samanaikainen toimintakyvyn menetys. Meneillään on myös hanke, jolla kehitetään yhtiön turvallisuuskulttuuria ja siihen liittyviä toimintatapoja.

Olkiluoto 3 -projektissa keväällä tehty paine- ja tiiveyskoe onnistui hyvin. Automaation valmistuminen eteni ja automaatiotestejä tehtiin.

Energia-ala on keskellä isoa, nopeasti käynnistynyttä murrosta, joka saattaa kestää useita vuosia. Talouskasvun pysähtyminen on johtanut kysynnän laskuun sähkön tarjonnan kasvaessa, kun uusiutuvaan energiaan investoidaan tukiin perustuen. Samaan aikaan ydinvoimaan kohdistuvat kustannukset ovat nousseet. Kehitys on johtanut ydinvoiman tuotannon kannattavuuden heikkenemiseen.

Toimitusjohtaja Jarmo Tanhua, puh. 02 8381 2000
Talousjohtaja Anja Ussa, puh. 02 8381 6100.

Teollisuuden Voima Oyj on vuonna 1969 perustettu ydinvoimayhtiö, joka tuottaa turvallisesti ja luotettavasti sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa Suomen vuosittaisesta sähkön käytöstä. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee suomalaista yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta.