Teollisuuden Voima Oyj:n vuosikertomus 2020 on julkaistu

Ydinvoiman osuus Suomen sähköntuotannosta vuonna 2020 oli noin 34 prosenttia. Teollisuuden Voima Oyj (TVO) on yhtiön yli 50-vuotisen historian aikana tuottanut yhteensä yli 520 terawattituntia (miljardia kilowattituntia) ilmastoystävällistä sähköä.

Maailmanlaajuisella koronaviruspandemian (COVID-19) leviämisellä vuonna 2020 oli vaikutus myös TVO-konsernin toimintaan. TVO-konsernissa on vuoden aikana tehty mittavia toimenpiteitä koronavirustartuntojen leviämisen ehkäisemiseksi ja koronavirusrajoituksista huolimatta työt ovat voineet jatkua erityisjärjestelyin.

TVO:n Olkiluodon ydinvoimalaitoksen sähköntuotanto vuonna 2020 oli 14,59 terawattituntia, eli noin kuudesosa Suomessa käytetystä ja noin 22 prosenttia Suomessa tuotetusta sähköstä. Laitosyksiköiden yhteinen käyttökerroin oli 93,5 prosenttia. Yhdessä Meri-Porin hiilivoimalaitososuuden kanssa TVO:n tuotanto oli 14,67 terawattituntia (14,93), eli noin 18 prosenttia Suomessa käytetystä sähköstä ja noin 22,3 prosenttia Suomessa tuotetusta sähköstä. TVO luopui Meri-Porin osuudestaan heinäkuun alussa 2020. Samassa yhteydessä yhtiön C-osakesarja, joka oikeutti Meri-Porin tuottamaan sähköön, mitätöitiin. Konsernin liikevaihto oli 275,1 (254,2) miljoonaa euroa.

Olkiluoto 3 EPR -laitosyksikön (OL3 EPR) tuotantoon valmistautuminen eteni vuoden 2020 aikana, kun laitostyömaalla jatkettiin järjestelmätestauksia, kunnossapitotöitä ja teknisten vikojen korjauksia valmistautuen polttoaineen lataukseen. TVO jätti latauslupahakemuksen STUKille huhtikuussa.

Olkiluoto 2:lla (OL2) tapahtui joulukuussa käyttöhäiriö, kun laitosyksikkö irtosi yllättäen verkosta ja laitosyksikölle julistettiin laitoshätätila. Häiriö todentui nopeasti laitoshätätilaa lievemmäksi ja laitosyksikkö ajettiin valmiustilan kautta kylmäseisokkiin. Tilanne aiheutui kuuman veden kulkeutumisesta reaktorin puhdistusjärjestelmän suodattimille. Laitoksen turvallisuusjärjestelmät toimivat suunnitellusti, eikä häiriöstä aiheutunut vaaraa ihmisille tai ympäristölle. Häiriöstä aiheutui yhdeksän vuorokauden pituinen keskeytys OL2:n sähköntuotantoon.

TVO:n vuosikertomus 2020 on julkaistu 18. helmikuuta noin klo 16 osoitteessa www.tvo.fi/talousjulkaisut.

Vuosikertomus käsittää hallituksen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen, selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä vastuullisuusraportin ja ympäristöraportin.

Talousjohtaja Anja Ussa, puh. 050 342 3464

Teollisuuden Voima Oyj

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa, Olkiluoto 3:n valmistuttua liki kolmasosa, Suomen sähkön kulutuksesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.