Teollisuuden Voima Oyj:n vuosikertomus 2022 on julkaistu

Ydinvoiman osuus Suomen sähköntuotannosta vuonna 2022 oli noin 35 prosenttia. Teollisuuden Voima Oyj (TVO) on yhtiön yli 50-vuotisen historian aikana tuottanut yhteensä yli 550 terawattituntia (miljardia kilowattituntia) ilmastoystävällistä sähköä.

TVO:n Olkiluodon ydinvoimalaitoksen sähköntuotanto vuonna 2022 oli 16,35 terawattituntia, eli noin viidesosa Suomessa käytetystä ja noin 24 prosenttia Suomessa tuotetusta sähköstä. Olkiluoto 1 (OL1) ja Olkiluoto 2 (OL2) -laitosyksiköiden yhteinen käyttökerroin oli 93,0 prosenttia. Olkiluoto 3 (OL3) -laitosyksikön käyttökerroin koekäytön aikana oli 16,9 prosenttia. Konsernin liikevaihto oli 358,2 (298,7) miljoonaa euroa.

OL3-laitosyksikön koekäyttö eteni vuoden 2022 aikana portaittain täyden reaktoritehon kokeisiin. OL3:n säännöllinen sähköntuotanto alkaa maaliskuussa 2023.

TVO:n vuosikertomus 2022 on julkaistu 15. helmikuuta 2023 noin klo 15 osoitteessa www.tvo.fi/talousjulkaisut.

Vuosikertomus käsittää hallituksen toimintakertomuksen, tilinpäätöksen, selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä vuosi- ja vastuullisuusraportin. Hallituksen toimintakertomus sisältää EU-taksonomian mukaisen raportoinnin. TVO:n tilinpäätös on julkaistu European Single Electronic Format (ESEF) raportointivaatimusten mukaisesti.

Anja Ussa, talousjohtaja, puh. 050 342 3464

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on Olkiluoto 3:n säännöllisen sähköntuotannon alettua noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.