TVO:lle 400 miljoonan euron osakaslainasopimus

Teollisuuden Voima Oyj:n (TVO) ylimääräisessä yhtiökokouksessa on tänään allekirjoitettu lisäosakaslainasitoumus ja sen mukaiset uudet, yhteensä 400 miljoonan euron suuruiset huonomman etuoikeuden mukaiset osakaslainasopimukset.

Kaikki TVO:n osakkaat allekirjoittivat lisäyksen osakaslainajärjestelyä koskevaan sopimukseen ja sitoumukseen TVO:n hallituksen tekemän ehdotuksen mukaisesti.

Uudella osakaslainasitoumuksella TVO varautuu ylläpitämään riittävää likviditeettipuskuria ja omavaraisuusastetta OL3 EPR -projektin loppuunsaattamiseksi. TVO on nostanut kaikki edellisten osakaslainasitoumusten  huonomman etuoikeuden mukaiset lainat.  Areva valmistelee edelleen taloudellista ratkaisua projektin loppuunsaattamiseksi takuuajan loppuun asti. Myös neuvottelut Areva-Siemens-konsortion kanssa projektin loppuunsaattamisen ehdoista jatkuvat.

- TVO:n osakkaat ovat vahvasti sitoutuneita OL3 EPR -projektiin, joka valmistuessaan kattaa noin 14 prosenttia Suomen sähköntarpeesta. Olkiluoto 1 ja 2 -laitosyksiköt tuottavat tällä hetkellä noin 17 prosenttia Suomen sähkötarpeesta ja niiden käyttöluvat ovat voimassa vuoteen 2038. Olkiluodon kolme ydinvoimalaitosyksikköä mahdollistavat hiilidioksidivapaan sähkön tuotannon pitkälle tulevaisuuteen, toimitusjohtaja Jarmo Tanhua sanoo.

Jarmo Tanhua, toimitusjohtaja

Haastattelupyynnöt:

Pasi Tuohimaa, viestintäpäällikkö, puh. 040 544 5001

Teollisuuden Voima Oyj

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on noin kuudesosa, Olkiluoto 3:n valmistuttua liki kolmasosa, Suomen sähkön kulutuksesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.