TVO selvittää mahdollisuutta käyttöiän pidentämiseen kahdella laitosyksiköllä Olkiluodossa

Teollisuuden Voima Oyj (TVO) on käynnistänyt ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA), koskien Olkiluoto 1 (OL1) ja Olkiluoto 2 (OL2) laitosyksiköiden mahdollista käyttöluvan jatkoaikaa ja mahdollista tehonkorotusta. Tällä hetkellä laitosyksiköiden käyttölupa ulottuu vuoteen 2038.

Olkiluodossa on tuotettu sähköä jo yli neljä vuosikymmentä. OL1 otettiin käyttöön vuonna 1978 ja sisarlaitos OL2 kaksi vuotta myöhemmin. Olkiluodon voimalaitosyksiköillä selvitetään nyt mahdollisuuksia käyttölupien pidentämiseen vähintään kymmenellä vuodella.

Suomen sähköntarpeen on ennustettu kasvavan merkittävästi puhtaan siirtymän takia. Suomessa tuotetulle puhtaalle sähkölle on lisääntyvä tarve. Ydinvoimalla tuotetaan säästä riippumatonta puhdasta sähköä ympäri vuoden.

- Käyttöiän pidentäminen tukisi kotimaista ympärivuotista ja säästä riippumatonta sähköntuotantoa sekä Suomen ja Euroopan ilmastotavoitteita, TVO:n sähköntuotantojohtaja Marjo Mustonen sanoo.

Laitosyksiköitä on modernisoitu koko käyttöiän ajan vuosittaisilla huolloilla ja mittavilla investoinneilla siten, että voimalaitosyksiköt ovat edelleen erinomaisessa käyttökunnossa. OL1:een ja OL2:een on investoitu vuosittain noin 50 miljoonaa euroa.

Investoinnit ovat mahdollistaneet myös laitosyksiköiden tehonnostot. Alun perin 660 MW:n teholla sähköä tuottaneet laitosyksiköt tuottavat nykyään 890 MW:n nimellisteholla sähköä valtakunnan verkkoon.

Käyttöluvan pidennyksen lisäksi TVO on selvittänyt myös mahdollisuuksia laitosyksiköiden tehonkorotukseen. Selvitettävänä on 80 MW:n korotus molemmille laitosyksiköille, jolloin tehotasot nousisivat 890 MW:sta noin 970 MW:iin. Vuodessa saatava sähköntuotannon lisäys olisi täten noin 1,2 TWh. Määrä vastaa suunnilleen Jyväskylän tai Kuopion kaupunkien suuruista vuotuista sähkönkäyttömäärää.

Päätöksiä jatkosta tehdään YVA-selostuksen valmistuttua.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:
Johanna Aho, Viestintäpäällikkö, puh. 040 729 0822

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on Olkiluoto 3:n säännöllisen sähköntuotannon alettua noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.