TVO vahvisti Olkiluoto 3 EPR:n vastaanotetuksi takuuajalle

Teollisuuden Voima Oyj (TVO) luovutti torstaina 20. huhtikuuta OL3-laitostoimittajalle vastaanottotodistuksen. Lisäksi TVO vahvisti laitosyksikön kaupallisen käytön alkavaksi 1. toukokuuta 2023, joka tarkoittaa muun muassa sitä, että projektikustannusten aktivointi lopetetaan ja poistojen kirjaaminen alkaa. Osakkaiden oikeus OL3:n tuottamaan sähköön ja velvollisuus vastata sähköntuotannosta aiheutuvista vuosikustannuksista määräytyy TVO:n yhtiöjärjestyksen mukaisesti.

Olkiluoto 3:n koekäyttö päättyi huhtikuun 16. päivä, jolloin laitosyksikön säännöllinen sähköntuotanto alkoi. Nyt viimeisetkin koekäytön vaiheet on analysoitu ja projekti on saatu päätökseen. Avaimet käteen -sopimuksella tilattu laitosyksikkö on tänään hyväksytty vastaanotetuksi. Lopullinen laitosyksikön vastaanotto tapahtuu kahden vuoden takuuajan päättymisen jälkeen. Senkin jälkeen laitostoimittajan takuuvastuut jatkuvat tietyiltä osin enintään kahdeksaan (8) vuoteen saakka.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Juha Poikola, Yhteiskuntasuhdepäällikkö, puh. +358 (0) 50 3131 360

Teollisuuden Voima Oyj on tuottanut sähköä omistajilleen, suomalaisille teollisuus- ja energiayhtiöille, turvallisesti ja luotettavasti jo yli 40 vuotta. TVO:n Olkiluodossa tuottaman ydinsähkön osuus on Olkiluoto 3:n säännöllisen sähköntuotannon alettua noin 30 prosenttia Suomen sähkön tarpeesta. Ilmastoystävällinen ydinsähkö palvelee yhteiskuntaa ja vähentää energiantuotannon ympäristökuormitusta. Olkiluotoon on rakenteilla myös maailman ensimmäinen käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitos.