TVONS sopi pohjoismaisesta ydinvoimayhteistyöstä Norjaan

TVO Nuclear Services Oy (TVONS) ja Norwegian Nuclear Ltd. ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen (Memorandum of Understanding) konsultoinnista kestävän ja turvallisen ydinvoiman rakentamiseksi Norjaan.

Nojautuen Suomessa lähes 50 vuotta ydinvoimaloita omistaneen ja operoineen Teollisuuden Voima Oyj:n (TVO) laajaan kokemukseen TVO:n tytäryhtiö TVO Nuclear Sercices Oy (TVONS) auttaa Norwegian Nuclearia heidän hankkeessaan ottaa käyttöön pieniä modulaarisia reaktoreita (SMR). SMR-reaktorit toimittavat Norjan teollisuudelle ja kotitalouksille puhdasta, luotettavaa ja edullista ydinenergiaa tulevina vuosikymmeninä.

Aiesopimuksen myötä Norwegian Nuclear ottaa merkittävän harppauksen ydinvoiman käytössä. Sopimus mahdollistaa yhden maailman tunnetuimman ydinvoimayhtiön tietotaidon ja kokemuksen hyödyntämisen. Ydinvoimalaitosten turvallisesta käytöstä saatujen kokemusten lisäksi TVO omistaa 60 prosenttia käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusyhtiö Posivasta, joka on onnistuneesti rakentanut maailman ensimmäisen korkea-aktiiviselle ydinjätteelle tarkoitetun loppusijoitustilan. Koko ydinvoiman elinkaaren hallintaa suunnittelevalle Norwegian Nuclearille tämä on ratkaisevan tärkeää.

TVONSin toimitusjohtajan Timo Palomäen mukaan TVO:lla on viimeisin ydinvoimaosaaminen OL3-projektista.

"Projekti tietysti kesti odotettua kauemmin, mutta samalla meille kertyi erityisen paljon osaamista", Palomäki sanoo.

"Arvostamme sitä, että Norwegian Nuclear Ltd. näkee meidät tärkeänä kumppanina. Aloitammekin nöyrästi yhdessä rakentaaksemme ympäristölle ystävällistä ja turvallista ydinvoimaa Norjaan. Tämä on loistava esimerkki pohjoismaisesta yhteistyöstä tulevaisuuden vihreän siirtymän energiaratkaisujen kehittämisessä."

Norsk Kjernekraftin puheenjohtajan Jonny Hesthammerin mukaan Norja käyttää ydinvoimatuotannon aloittamisessa samaa reseptiä kuin aikanaan öljy- ja kaasuteollisuudessakin eli yhteistyötä alan parhaiden asiantuntijoiden kanssa.

"Ydinenergialla on pienimmät kasvihuonepäästöt ja pienin jalanjälki ja vaikutus luontoon kuin millään muulla energiantuotantomuodolla", Hesthammer sanoo.

Norwegian Nuclear on SMR-reaktoreiden rakentamiseen, omistamiseen ja operointiin keskittyvä norjalainen yritys. Yritys perustettiin vastaamaan Norjassa nopeasti lisääntyvään tarpeeseen toteuttaa luonnonympäristölle mahdollisimman vähän haittaa aiheuttavia, vähähiilisiä energiaratkaisuja.

Toimitusjohtaja Timo Palomäki, TVONS

Projektipäällikkö Tommi Kokkala, TVONS
+358 40 559 7510

Konsultointiyritys TVONS:in omistaa kokonaan TVO, joka on energia- ja teollisuusyritysten muodostaman konsortion omistama suomalainen ydinvoimayhtiö. TVO on Olkiluodon ydinvoimalaitoksellaan tuottanut puhdasta sähköä 70-luvun lopulta asti.