AITO - uutta suomalaista korutaidetta ja vaatesuunnittelua Oulun taidemuseossa 8.10.2011 – 22.1.2012

Trendejä, catwalk-lavoja, huippumalleja, stylisteja, bloggaajia, glamouria, ekotekoja, maabrändiä ja luovien alojen liiketoimintaa. Kaikesta tästä muodin ja designin imusta me tavalliset Prismojen, Stockmannien ja H&M:n asiakkaat saamme lukea ja kuulla aikakauslehdistä, TV:stä ja netistä.

Suomessa on paljon upeita suunnittelijoita. Vaatetusteollisuudellamme on pitkät perinteet, mutta 1980-90-luvun vaihteen lama antoi kuoliniskun monelle yrittäjälle. Ensimmäiset nuoren sukupolven yhtiöt, kuten IVANAhelsinki, aloittivat toimintansa 1990-luvun puolivälissä. Vaikka suomalaisten muotisuunnittelijoiden ympärillä on nykyisin kuhinaa, on bisnes vielä melko pienimuotoista. Menestysbrändien luominen on kovaa ja systemaattista työtä, johon tarvitaan suunnitteluosaamisen lisäksi verkostoja, bisnesenkeleitä ja pääomasijoittajia.

Nykykorun markkinat Suomessa ovat samoin pienet, mutta tekijäkunta orientoituu kansainvälisesti. Nykykoru on korumaailmaan vastine nykytaiteelle: työskentelyn lähtökohtana ovat taiteellisuus, käsitteellisyys, sisältöpainotteisuus, epätyypilliset materiaalit ja tekniikat sekä yksilöllisyys. Keholla kannettavien ja vaatteisiin puettavien korujen lisäksi nykykoru voi olla installaatio, valokuva, pienoisveistos tai objekti. Suhde korun historiaan tai korualaan näkyy joko vastareaktiona tai jatkumona.

AITO-näyttelyn lähtökohtana on ollut esitellä vaate- ja korualan alankohtaisia tekijöitä ja raikkaita ideoita. Näyttelykutsussa haettiin kokeellisia, uniikkeja kokonaisuuksia, joiden tuli olla uutta tuotantoa tai näyttelyä varten spesiaalisti toteutettavia. Ehdolle ei voinut tarjota opinnäytetöitä tai ohjattuja töitä. Jurytyksen ja kutsumenettelyn kautta näyttelyyn valikoituivat seuraavat tekijät:

Vaatesuunnittelu: Marita Huurinainen (Helsinki), Ilona Hyötyläinen (Helsinki), Silja Jeskanen-Wehber (Barcelona), Pasi Räbinä (Oulu), Jana Vyborná-Turunen (Riihimäki), Heidi Wikar (Turku,

Korutaide: Tuija Hietanen (Imatra), Mervi Kurvinen (Helsinki), Maria Nuutinen (Lappeenranta), Sanna Nuutinen (Helsinki), Inni Pärnänen (Helsinki), Anna Rikkinen (Vääksy), Essi Pullinen (Lahti), Nelli Tanner (Imatra)

AITO juhlistaa 100-vuotiasta muotoilijoiden ja taideteollisten taiteilijoiden valtakunnallista ammatillista järjestöä Teollisuustaiteen Liitto Ornamoa, joka on maailman toiseksi vanhin muotoilualan järjestö. AITO on toteutettu yhteistyössä Korutaideyhdistys ry:n, Ornamon ja Oulun taidemuseon kanssa.

Koruja on nähtävillä myös Pohjois-Pohjanmaan museon pienoisnäyttelyssä Kaunis kuin koru – koruja museon kokoelmista, joka on esillä aulan infotilassa 4.10.2011 - 8.1.2012.

Info:

tiedotuskuvat: http://taidepress.ouka.fi

Amanuenssi Elina Vieru, elina.vieru@ouka.fi, 044 703 7454

Tiedottaja Minna Mäki-Heikkilä, minna.maki-heikkila@ouka.fi, 044 703 7459

Teollisuustaiteen Liitto Ornamo on muotoilijoiden valtakunnallinen aatteellinen ja ammatillinen keskusjärjestö. Ornamo on keskeinen toimija edustaen muotoilua ja taideteollisia aloja. Järjestön jäsenet työskentelevät teollisen muotoilun, tekstiili-, vaatetus- ja huonekalusuunnittelun, sisustusarkkitehtuurin, taidekäsityön ja taiteen aloilla. Vuonna 2011 Ornamo täyttää 100 vuotta ja on siten maailman toiseksi vanhin muotoilualan järjestö. Ornamon sata vuotta iltajuhla järjestettiin 29.9.2011 Helsingin kaupungintalon juhlasalissa.
Juhlavuoden suojelijana toimii Tasavallan presidentti Tarja Halonen.