European Design Day 2009

Design avainasemaan Euroopan innovaatiopolitiikassa

Osana EU:n komission Euroopan luovuuden ja innovoinnin teemavuotta BEDA (Bureau of European Design Associations) on valinnut ensimmäisen lokakuuta Euroopan designpäiväksi. Tällä halutaan ensisijaisesti korostaa muotoilun merkitystä teollisuuden tärkeänä innovaatiovälineenä Euroopassa. “Muotoilusta on nopeasti tulossa olennainen osa innovaatioajattelua Euroopassa”, sanoi BEDA:n puheenjohtaja Jan R. Stavik. BEDA viettää tänä vuonna 40-vuotisjuhlaansa 23 maassa olevien yli 40 jäsenorganisaationsa voimin. Viime vuosina BEDA on tehnyt työtä saadakseen Euroopan komission liittämään muotoilun innovaatioagendaansa. Vuonna 2008 BEDA tapasi Euroopan komission puheenjohtajan José Manuel Barroson hyvin rakentavassa ja lupaavassa hengessä. Tämä johti toiseen merkittävään tapaamiseen, tällä kertaa Euroopan komission varapuheenjohtajan Günter Verheugenin kanssa. Muotoilu innovaatiotyökaluna Tuloksena on tähän mennessä ollut komission yritys- ja teollisuustoiminnan pääosaston laatima laaja ja ainutlaatuinen työskentelyasiakirja, joka julkistettiin aiemmin tänä kesänä kuulemista varten. Asiakirja toteaa selkeästi muotoilun olevan merkittävän innovaatiotyökalun. Kuulemismenettely tuotti vaikuttavan määrän vastauksia kaikkialta Euroopasta ja jopa sen ulkopuoleltakin. Euroopan komission asiakirja raportoi esimerkiksi, että ”tulokset ovat vakuuttavia: ne yritykset, jotka investoivat muotoiluun, näyttävät olevan innovatiivisempia, tuottavampia ja nopeammin kasvavia kuin sellaiset, jotka eivät investoi. Makrotalouden tasolla muotoilun käytön ja kansallisen kilpailukyvyn välillä on vahva positiivinen yhteys.” Vahvistusta Euroopan kilpailukyvylle “Euroopan komissio näkee muotoilun ratkaisevana tekijänä rakentamassa siltaa luovuuden ja innovaation välille tänään. Olemme tehneet todellisen muotoilun läpimurron Euroopassa, mikä voi vahvistaa Euroopan kilpailukykyä tulevaisuudessa”, lisäsi Stavik. BEDA:n puheenjohtaja korostaa, että monia Euroopan maita lama on kohdellut ankarasti aikana, jolloin kilpailu muualta maailmasta on voimistunut jatkuvasti. ”Muotoilulla on merkittävä rooli Euroopan teollisuuden ja yritysmaailman tekemisessä toimintakykyisemmäksi”, sanoo Stavik. Hänen mielestään useilla eurooppalaisilla yrityksillä ja organisaatioilla on vielä matkaa siihen, että ne voivat laajentaa muotoilun tarjoamaa kaupallista ja kehityspotentiaalia. Poliittisella tasolla muotoiluosaamisen määrä vaihtelee suuresti eri Euroopan maissa. “Muotoilu tekee innovaatiosta käyttäjäkeskeisempää, mikä auttaa yrityksiä kehittämään parempia ja kilpailukykyisempiä tuotteita ja palveluita. Kovat ajat, hintoihin kohdistuva paine ja kasvava kilpailu muualta maailmasta tarkoittavat, että Eurooppa tarvitsee kaikki ne edut, jotka se voi saada taistelussa etumatkan säilyttämisestä. Juuri tässä muotoilulla välttämättömänä innovaatiotyökaluna voi olla ratkaiseva rooli”, Jan R. Stavik painotti. TIETORUUTU BEDA BEDA perustettiin vuonna 1969 yhdistämään hajanainen muotoilu-Eurooppa. Alkujaan se oli muotoilijoiden etujärjestö, mutta viime vuosina se on keskittynyt enemmän muotoilun merkitykseen vahvistamassa eurooppalaisten yritysten kilpailukykyä. Brysselissä päämajaansa pitävällä BEDA:lla on yli 40 jäsentä – muotoilijayhdistyksiä, muotoilukeskuksia ja -neuvostoja samoin kuin muotoilukoulujakin – 23 maassa. Nykyisen hallituksen muodostavat norjalainen puheenjohtaja, brittiläinen varapuheenjohtaja ja yhdeksän hallituksen jäsentä Itävallasta, Belgiasta, Virosta, Suomesta, Luxemburgista, Portugalista, Sloveniasta, Espanjasta, Ruotsista ja Britanniasta. Lisätietoja: www.beda.org http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/policy/design-creativity/index_en.htm Yhteystiedot: BEDA, puheenjohtaja Jan R. Stavik, puh +47 23 29 25 56, matkapuhelin +47 975 45 978 Ornamon BEDAn hallitusjäsen Sanna Simola: sanna.simola@hotmail.com