Finland in Cheongju International Craft Biennale 21.9.–30.10.2011

Cheongju International Craft Biennale on valinnut 2011 vuoden teemamaaksi Suomen:

Suomalaisen muotoilun, taidekäsityön ja materiaalipohjaisen taiteen suurnäyttely avataan Etelä-Koreassa.

Cheongju International Craft Biennalen teemana vuonna 2011 on ”Not new, just necessary". Between Tradition and Future on laaja suomalaisen taideteollisuuden, taidekäsityön, muotoilun, materiaalipohjaisen taiteen sekä laajemminkin suomalaisen kulttuurin esittäytyminen Etelä-Koreassa. Suomen näyttelyssä töitä on 170 taiteilijalta ja suunnittelijalta ja Suomen näyttely on kokonaisuudessaan 2300 m2. Näyttely koostuu materiaalipohjaisen taiteen ja kokeilevan taideteollisuuden osasta Experimental craft  sekä Lifestyle osasta, jossa esitellään nykymuotoilua suomalaisten arjessa. Näyttelyssä esitellään myös taideteollisen alan koulutusta.

Lokakuun ensimmäisenä päivänä toteutuvana Suomi-päivänä luvassa on musiikkiesiintymisiä, tanssia sekä poikkitaiteellinen osuus, jossa taidenäyttelyyn osallistuvat teokset käyvät vuoropuhelua livemusiikin kanssa. Tanssi- ja musiikkitapahtuman tuottaa Perinnearkku ry. Suomi päivänä järjestetään myös kaikille avoin korutyöpaja Helena Lehtisen vetämän, yhteistyössä Korutaideyhdistyksen kanssa. Myös Helsinki WDC2012 esittäytyy Suomi-päivänä ja Suomen ja Etelä-Korean viralliset delegaatiot tapaavat tuolloin.

Näyttelyyn Etelä-Koreassa liittyy myös laaja koulutuskokonaisuus. Siihen kuuluu toukokuun alussa Soulissa pidetty akateeminen koulutusseminaari Craft and Design Education in Finland, taiteilijoiden työnäytöksiä ja luentoja sekä muuta akateemista yhteistyötä. Ornamon järjestämä vientiseminaari Designmuseolla 13.4. liittyi myös projektiin. Etelä-Koreassa järjestetään 23.9. seminaari Crafts and Design Products in Contemporary Museum Environments, jossa Teija Isohauta esiintyy ja 24.–25.9. The Identity of Crafts and Future, jossa puhuu Mikko Kalhama Design Forumista. Sivuprojektina on syntynyt myös suunnitteluyhteistyötä suomalaisten muotoilijoiden ja Huyndai tavarataloketjun kanssa sekä Heyry Artist Villagessa Soulissa 3.–27.9. toteutuva Finn week –näyttelykokonaisuus kolmessa galleriassa, jossa mukana on viisitoista taiteilijaa Suomesta.

Finland in Cheongju International Craft Biennale on Teollisuustaiteen Liitto Ornamon kansainvälinen kärkihanke.

Yhteistyössä mukana: Korutaideyhdistys ry, Fiskarsin käsityöläisten, muotoilijoiden ja taiteilijoiden osuuskunta, Aalto yliopiston Taideteollinen korkeakoulu, Metropolia AMK, HAMK, Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunta, Saamelaisalueen koulutuskeskus, Perinnearkku ry, Lapponia Oy, Kauniste Finland Oy, Suomen Suurlähetystö sekä Helsinki WDC2012.

Tapahtuman avaavat 21.9.2011 suurlähettiläs Pekka Wuoristo ja Ornamon puheenjohtaja Tapani Hyvönen.

Työryhmään Ornamosta ovat kuuluneet tekstiilitaiteilija Kirsi Niinimäki ja kultaseppä Inni Pärnänen.

Kirsi Niinimäki p. 040 553 9414e-mail: kirsi.niinimaki@aalto.fi

Inni Pärnänen p. 050 373 7101, e-mail: inni.parnanen@kolumbus.fi

Korkearesoluutioisia tuotekuvia näyttelytöistä voi ladata os. www.ornamo.fi > media > kuvapankki > korea

Kuvapyynnöt: Minna Borg p. 046 878 2570, e-mail: info@ornamo.fi

Teollisuustaiteen Liitto Ornamo on muotoilijoiden valtakunnallinen aatteellinen ja ammatillinen keskusjärjestö. Ornamo on keskeinen toimija edustaen muotoilua ja taideteollisia aloja. Järjestön jäsenet työskentelevät teollisen muotoilun, tekstiili-, vaatetus- ja huonekalusuunnittelun, sisustusarkkitehtuurin, taidekäsityön ja taiteen aloilla. Vuonna 2011 Ornamo täyttää 100 vuotta ja on siten maailman toiseksi vanhin muotoilualan järjestö. Ornamo sata vuotta iltajuhla 29.9.2011 Helsingin kaupungintalon juhlasalissa. Juhlavuoden suojelijana toimii Tasavallan presidentti Tarja Halonen.

Avainsanat: