Finland in Cheongju International Craft Biennale 21.9.–30.10.2011 South-Korea

Finland in Cheongju International Craft Biennale
21.9.–30.10.2011 South-Korea

KUTSUNÄYTTELY
Cheongju International Craft Biennale on valinnut 2011 vuoden teemamaaksi Suomen.

Cheongju International Craft Biennale on suurimpia kansainvälisiä taideteollisuuden näyttelyitä. Tapahtuma on alkanut vuonna 1999 ja kasvanut tasaisesti monialaiseksi taideteollisuuden tapahtumaksi ja saavuttanut laajan kansainvälisen tunnettavuuden. Tapahtumaa isännöi Cheongju City. Vuonna 2009 tapahtumassa kävi 290 000 vierailijaa ja esittäytyi 3000 taiteilijaa 53 maasta. Aiemmat kutsutut maat ovat olleet Kanada vuonna 2009 ja Italia vuonna 2007.

Between Tradition and Future on laaja suomalaisen taideteollisuuden, taidekäsityön, muotoilun, materiaalipohjaisen taiteen sekä laajemminkin suomalaisen kulttuurin esittäytyminen Etelä-Koreassa. Hankkeeseen kuuluvat Suomi-aiheinen näyttely omassa näyttelypaviljongissa (2300 m2), oma myyntiosasto International Craft Fair:ssa (70 m2), koulutuskokonaisuus, suomalaisen kansanmusiikin vientitapahtuma sekä Suomi päivä 1.10.

NÄYTTELY
Suomen näyttelyyn tulee töitä noin 200 taiteilijalta ja suunnittelijalta ja näyttelytila on kokonaisuudessaan 2300 m2. Näyttelyssä esitellään myös suomalaista muotoilua ja elämäntapaa sekä koulutusta. Näyttely koostuu materiaalipohjaisen taiteen ja kokeilevan taideteollisuuden osasta - Experimental craft - sekä Lifestyle osasta, jossa esitellään nykymuotoilua suomalaisten arjessa sekä suomalaista asumista. Osa näyttelystä on jurytetty avoimen haun kautta ja osa tekijöistä on kutsuttu näyttelyyn kiinnostavien teosten johdosta.

KULTTUURIVIENTI TAPAHTUMA ja KOULUTUS
Between Tradition and Future -näyttelyn yhteydessä esitellään myös suomalaista kansan- ja maailmanmusiikkia. Lokakuun ensimmäisenä toteutuvana Suomi-päivänä tapahtumassa on musiikkiesiintymisiä, tanssia sekä poikkitaiteellinen osuus, jossa taidenäyttelyyn osallistuvat teokset käyvät vuoropuhelua livemusiikin kanssa. Musiikkitapahtuman tuottaa Perinnearkku ry. Suomi päivänä järjestetään myös Erika Kelterin kaikille avoin pullatyöpaja sekä Helena Lehtisen korutyöpaja.

Näyttelyyn Etelä-Koreassa liittyy myös laaja koulutuskokonaisuus. Siihen kuuluu luentoja, akateeminen koulutusseminaari aiheesta Craft and Design Education in Finland, taiteilijoiden työnäytöksiä ja luentoja sekä muuta akateemista yhteistyötä.

HANKKEEN TOIMIJAT JA YHTEISTYÖTAHOT
Suomen näyttely- ja tapahtumakokonaisuudesta on vastuussa Ornamo ja se on 100 vuotta täyttävän Ornamon kansainvälinen kärkihanke. Yhteistyössä on mukana Korutaideyhdistys, Fiskarsin osuuskunta, Aalto yliopiston Taideteollinen korkeakoulu, Metropolia AMK, HAMK, Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunta, Saamelaisalueen koulutuskeskus sekä Perinnearkku ry

Projektin johto
Kirsi Niinimäki, Inni Pärnänen, Anna Rikkinen, Teollisuustaiteen Liitto Ornamo