MUOTOILIJAN KÄDENJÄLJET

Turun muotoilubongausreitillä tutustutaan niin nykyiseen kuin eiliseen turkulaiseen muotoiluun tämän päivän tekniikalla.

Mikä yhdistää seuraavia: Silo, Sisu, Turun Sinappi, Tunturi, Kupittaan savi, Korhosen Huonekalutehdas, ASA, Finlux, Nokian kännykät, Oraksen sekoittajat…. Aivan oikein: Turku.

Kaikilla näillä maankuuluilla tuotteilla on vahva turkulaistausta. Ne ovat olennainen osa suomalaista teollisuushistoriaa, mutta samalla myös muotoilun historiaa – ja nykypäivää. Turku on ollut ja on edelleen vahva muotoilukaupunki. Tällä hetkellä turkulais-muotoilijoiden kädenjälkiä voivat olla yhtälailla kännykät, puutarhatyökalut, bussien penkit, kalusteet, laivamuotoilu, kadunkalusteet, kännyköiden korvanapit, huonekalut kuin trendikkäät vaatteet ja kankaat tai kadunkalusteet.

Tätä nykyisten edellisten sukupolvien muotoiluosaamista esittelemään on kulttuuripääkaupunkivuoden sekä Teollisuustaiteen Liitto Ornamon 100 -vuotisjuhlan kunniaksi tehty Muotoilijan kädenjäljet Turussa – muotoilubongaus 2011 –reitti, jota kulkiessa pääsee kurkistamaan pieneen palaan ornamolaisten muotoilijoiden kädenjälkiä eri aikakausilta. Bongauskohde Turussa voi olla sisustuksissa, rakennuksissa, kännykässä tai taideteoksessa, jopa hernekeittopurkissa. Ja mikä parasta, kaikki kohteet ovat helposti bongattavissa omaan kännykkään ladattavan kartan avulla.

Lehdistötilaisuus järjestetään muotoilubongausreitin avajaisten yhteydessä 12.5.2011 klo 10.30-11.30 Turku säätiön Kulmassa. Tilaisuuden päätteeksi klo 13-14 järjestetään yleisölle avoin opastus mobiilireitin käyttöön.

Bongausreitti karttoineen löytyy paitsi netistä osoitteesta, www.turku2011.fi/muotoilijan-kadenjaljet-turussa, myös kirjasena, jota jaetaan ympäri kaupunkia Turku 2011-kohteissa. Kirjaseen on koottu varsinaisen bongausreitin lisäksi pieni tietopaketti turkulaisen muotoilun tuulista eri vuosikymmeninä. Kirjanen on netistä ladattavissa niin mobiiliversiona matkapuhelimeen, kuin myös e-kirjana ja äänikirjana, www.turku2011.fi/muotoilijan-kadenjaljet-turussa. Kirjanen julkaistaan Lingsoft Oy:n One Hour Words -sarjassa, jossa on aiemmin tutustuttu mm. Mikael Agricolaan, Turkuun, Alvar Aaltoon, Suomen Joutseneen, Suuriin purjelaivoihin ja purjehdukseen.

Muotoilijan kädenjäljet Turussa on osa Ornamon 100-vuotisjuhlaa ja hanke kuuluu kulttuuripääkaupunkivuoden 2011 viralliseen ohjelmaan.

Lähde muotoilijan kädenjäljille!

Lisätietoja: Salla Heinänen, pääsihteeri

Teollisuustaiteen Liitto Ornamo, salla.heinanen(at)ornamo.fi, p. 0400 211 43

www.ornamo.fi

Teollisuustaiteen Liitto Ornamo on muotoilijoiden valtakunnallinen aatteellinen ja ammatillinen keskusjärjestö. Ornamo on keskeinen toimija edustaen muotoilua ja taideteollisia aloja. Järjestön jäsenet työskentelevät teollisen muotoilun, tekstiili-, vaatetus- ja huonekalusuunnittelun, sisustusarkkitehtuurin, taidekäsityön ja taiteen aloilla. Vuonna 2011 Ornamo täyttää 100 vuotta ja on siten maailman toiseksi vanhin muotoilualan järjestö.