MUOTOILIJAN KÄDENJÄLJET Bongausreitin esittely Turussa 17.6.2011 klo 14.00

- Turun muotoilubongausreitillä tutustutaan niin nykyiseen kuin eiliseen turkulaiseen muotoiluun tämän päivän tekniikalla.

Muotoilijan kädenjäljet Turussa esittelee ornamolaisten muotoilijoiden osaamista sellaisena kuin se on läsnä Turun kaupunkikuvassa sekä turkulaisten arjessa. Muotoilubongausreittiin kuuluu 28 kohdetta, jotka ovat helposti löydettävissä omaan kännykkään ladattavan, Lingsoft Oy:n tuottaman kartan avulla.
Muotoilijan kädenjäljet Turussa –muotoilubongaus on osa Ornamon 100 –vuotisjuhlavuoden ohjelmaa sekä kuuluu Turku2011 kulttuuripääkaupunkivuoden viralliseen ohjelmaan.

Muotoilubongaushankkeen kotisivut löytyvät osoitteesta

Muotoilijan kädenjäljet Turussa -muotoilubongausreitin esittely järjestetään perjantaina 17.6.2011 klo 14. pohjoismaiden suurimmassa muotoilutoimistossa ED Design Oy:ssa, osoitteessa Juhana Herttuan puistokatu 19. Tämän jälkeen halukkailla on mahdollisuus lähteä opastetulle kierrokselle muihin muotoilureitin kohteisiin (säävarauksella).
ED-designin toimistolla voi tutustua Suomen taidokkaimpien muotoilijoiden kädenjälkiin, teollisten muotoilijoiden Kirsi Svärdin ja Harri Alasen opastuksella. ED-designin aulasta löytyy myös tuotenäyttely, johon on koottu arkeen ja ammattikäyttöön tarkoitettuja tuotteita vuosien varrelta.
Ed-designin toimenkuvaan kuuluvat design-strategiat, tuotekonseptointi, teollinen muotoilu, käyttöliittymäsuunnittelu, mekaniikkasuunnittelu sekä mallit ja prototyypit. ED-designin pyrkimyksenä on tukea asiakkaidensa toimintaa hyvin suunnitellun tuotemuotoilun avulla ja tarvittaessa laajatkin tuotekehityshankkeet voidaan hoitaa alusta loppuun saman katon alla. ED-Designilla on pitkäaikaisia asiakkuuksia useilla toimialoilla koneteollisuudesta terveydenhuoltoon. Tässä 1970-luvulla perustetussa yrityksessä työskentelee 23 design-ammattilaista ja yrityksen toimipisteet sijaitsevat Turussa ja Helsingissä.

Lisätietoja:  Aurora Airaskorpi
Viestintäassistentti, Teollisuustaiteen Liitto Ornamo
ornamo@ornamo.fi
www.ornamo.fi
Puh. 046 579 7187

Teollisuustaiteen Liitto ORNAMO on muotoilijoiden valtakunnallinen aatteellinen ja ammatillinen keskusjärjestö. Ornamo on keskeinen toimija edustaen muotoilua ja taideteollisia aloja. Järjestön jäsenet työskentelevät teollisen muotoilun, tekstiili-, vaatetus- ja huonekalusuunnittelun, sisustusarkkitehtuurin, taidekäsityön ja taiteen aloilla.  Vuonna 2011 Ornamo täyttää 100 vuotta ja on siten maailman toiseksi vanhin muotoilualan järjestö.