MUOTOILIJAT ’12

Muotoilualan järjestöt Grafia ja Ornamo palkitsevat vuosittain jäseniään, joiden työ edustaa kiinnostavaa ja korkeatasoista nykymuotoilua. Muotoilijat-palkinnoilla halutaan tuoda esiin muotoilualan monipuolista näkymistä yhteiskunnassa ja taloudessa. Grafia ja Ornamo toteuttavat Muotoilijat-näyttelyn ja sen yhteydessä ilmestyvän julkaisun yhdessä nyt kuudetta kertaa.

Kollegojen keskuudestaan valitsemat suunnittelijat edustavat ajankohtaisinta kärkeä. Palkittuja, muotoilun eri osa-alueiden ammattilaisia, yhdistää mm. rohkeus uskoa omaan näkemykseensä sekä tunnistettava ja kekseliäs tyyli. Grafia palkitsee Vuoden Graafikon ja Ornamo Vuoden teollisen muotoilijan, tekstiilitaiteilijan, huonekalusuunnittelijan, taiteilijan ja vaatesuunnittelijan.

Ornamon ja Grafian Muotoilijat ’12 – Finnish Designer Awards -näyttely

Virka Galleria, Sofiankatu 1 Helsinki. 25.1.–25.3.2012. Avajaiset 24.1.2012 kello 18.00

Grafia palkitsee:

Vuoden Graafikko Kokoro & Moi

Suunnittelutoimisto Kokoro & Moin laaja portfolio sisältää töitä World Design Capital Helsinki 2012 -ilmeestä kansainvälisten asiakkaiden kuten Puman ja Sonyn kanssa tehtyihin töihin. 10-vuotisjuhlansa kunniaksi Kokoro & Moi on perustanut toimiston myös New Yorkiin. Kokoro & Moin perustajakaksikon Antti Hinkulan ja Teemu Suvialan töiden leimallinen tyyli syntyy taidosta uudistaa skandinaavista suunnitteluperinnettä riisumalla pois jäykistelevää harmonisuutta ja hartautta. www.kokoromoi.com

Ornamo palkitsee:

Vuoden huonekalusuunnittelija Tapio Anttila

Tapio Anttilan muotoilu on vakuuttavaa, vähäeleistä ja hienolla tavalla suomalaisuuden perinteisiin nojaavaa. Huonekalumuotoilijana hänen tuotantonsa ulottuu julkitilan kalusteista kodin kalusteisiin ja valaisimiin. Lisäksi hänen uransa käsittää tuote- ja sisustussuunnittelua. Ekologiset arvot muotoilussa ja erityisesti puu materiaalina sekä sen mahdollisuuksien syvällinen tutkiminen ovat Anttilan sydäntä lähellä. www.tapioanttila.com

Vuoden vaatesuunnittelija Freeman

Freeman on vaatesuunnittelija, jonka CTRL Clothing -vaatemerkki on suomalaisen nuorisomuodin edelläkävijä kansainvälisillä markkinoilla. Freeman on rakentanut CTRL-brändiä pitkäkestoisesti tyylistä sekä omintakeisesta linjastaan tinkimättä. CTRL luo uudenlaista, nuorekasta suomikuvaa maailmalla sekä tekee Suomessa tärkeää pioneerityötä tuleville nuorisovaatemerkeille. http://ctrlclothing.com/

Vuoden tekstiilitaiteilija Elina Helenius

Elina Helenius on eteenpäin suuntautuva tekstiilisuunnittelija, jonka kädenjälki on iloista, raikasta ja selkeää. Uusiin haasteisiin rohkeasti tarttuva suunnittelija on työskennellyt laaja-alaisesti eri materiaalien ja tekniikoiden kanssa. Heleniuksen tuotanto käsittää sekä laajoja teollisia että pienimuotoisempia mallistoja. www.elinahelenius.com

Vuoden teollinen muotoilija Elizabeth Salonen

Elizabeth Salosen työssä on huomionarvoista korkealaatuinen esteettinen osaaminen sekä esimerkillinen rohkeus nuorena naisyrittäjänä miehisellä alalla. Salosen muotoilemat tuotteet on suunniteltu pienimpiä yksityiskohtiaan myöten taidokkaasti. Suunnittelijaa inspiroivat lähiympäristön tutkiminen ja ekologiset materiaalit. www.mottoform.com

Vuoden taiteilija Outi Turpeinen

Outi Turpeinen edustaa suomalaisen muotoilun kentällä nykytaiteilijaa, joka on laajentanut ilmaisuaan lasitaiteesta ympäristöteoksiin, sosiaalisiin pedagogisiin taidehankkeisiin sekä tilasuunnitteluun ja videoteoksiin. Taiteen yllätyksellisyys, kerroksellisuus ja myös humoristiset sisällöt näkyvät hänen teoksissaan. www.koodia4.fi

Yhteystiedot ja haastattelupyynnöt:

Kokoro & Moi:

Antti Hinkula GSM. 050 320 52 70, antti@kokoromoi.com, Teemu Suviala GSM 040 067 79 17, teemu@kokoromoi.com

Tapio Anttila p. 040 521 2606, tapio@tapioanttila.com, Anttilan kuvapyynnöt:communications@huippu.fi. Laura Sarvilinna GSM 040 519 4195

Freeman p. 044 506 5009, freeman@ctrlclothing.com

Elina Helenius p. 040 721 8737, mail@elinahelenius.com

Elizabeth Salonen GSM 050 354 3431, salonen@mottoform.com

Outi Turpeinen GSM 040 538 7079, outi@koodia4.fi

Teollisuustaiteen Liitto ORNAMO, Petra Ilonen, p. 09 68777 422, petra.ilonen@ornamo.fi |  www.ornamo.fi

Graafisen suunnittelun ammattilaisten järjestö GRAFIA

Katja Ojala, katja.ojala@grafia.fi, p. 09 601 942, GSM 040 847 3875 |  www.grafia.fi

Lehdistökuvat: www.ornamo.fi > media > kuvapankki > salattu sisältö Käyttäjätunnus: demo_1, salasana: Demo-321

tai: info@ornamo.fi

Designpääkaupunkiviikonlopun ohjelmaa:

Kuuntele näyttely. Muotoilijat ’12 -näyttelyn esittely näkövammaisille pe 3.2.2012 klo 14. Tapaaminen info-tiskillä. Tervetuloa!