Ornamo ja SIO Habitaressa, Interioressa ja ArtHelsinki - taidemessuilla 14.–18.9.2011

O-gallerian osasto / Ornamo 3 f 31

Teollisuustaiteen Liitto Ornamon taiteilijat ja O-galleria osallistuvat ArtHelsinki – tapahtumaan nyt neljättä kertaa. Tänä vuonna järjestö esittäytyy satavuotisjuhliensa kunniaksi näyttävästi 200 m2 suuruisella osastolla.

Järjestö ja sen taiteilijat saavat äänensä kuuluviin ohjelmalavalla ajankohtaisten puheenvuorojen muodossa. Nimekkäitä mukaan kutsuttuja taiteilijoita ovat professori Erik Bruun, akateemikko Vuokko Nurmesniemi sekä arkkitehti Juhani Pallasmaa. Heidän lisäkseen messuosastolla esittäytyy 38 eturivin taiteilijaa ja muotoilijaa. Tänä vuonna tehdään yhteistyötä myös Lahden julistemuseon kanssa. Osallistuvat taiteilijat ovat Juha Ahonen, Anna-Riitta Haavisto, Aino-Maija Halme-Vaaja, Soile Hovila, Katja Härkki, Raija Jokinen, Nina Karpov, Päivi Kekäläinen, Merja Keskinen, Inka Kivalo, Kaarina Kuusisto-Lukkari, Riikka Latva-Somppi, Heidi Lehto, Elina Liikanen, Mirja Marsch, Leena Mäki-Patola, Soile Paasonen, Sirkka Paikkari, Pauli Partanen, Harri Piispanen, Irina Pått, Inni Pärnänen, Heikki Rahikainen, Rita Rauteva-Tuomainen, Johanna Rytkölä, Katja Sandberg, Tini Sauvo, Suvi Suikki, Paula Taipale, Heli Tuori-Luutonen, Outi Turpeinen, Sanna Ukkola, Helena Vaari, Jyrki Valkola, Hanna van Ingen, Vesa Varrela, Virpi Vesanen-Laukkanen ja Anna-Mari Vierikko.

Puistobulevardi

Kotimaiset käsityömuotoilijat, pienyritykset ja suunnittelijat esittelevät osaamistaan Habitare-messujen puistobulevardilla Helsingin Messukeskuksessa 14.–18. syyskuuta 2011. Messukeskuksen yläkerran halliin 5 rakennetaan viihtyisä puistobulevardi, jonka varrella ornamolaiset käsityömuotoilijat, pienyritykset ja

suunnittelijat esittelevät tuotteitaan ja osaamistaan. Mukana ovat Kukkopilli, Colmio, Paula Ruuttunen, Huhta Design, Studio Vesa Varrela, Paperivalo, Valona Design, Paula Taipale, Rantakoski Design, Päivi Remes, Sirinä Design, Katariina Metsovaara, Pirjo Kivimäki-Krouvila ja Tiina Sundgren.

Sisustusarkkitehdit SIO osasto 7h38

Sisustusarkkitehdit SIO ry toteuttaa Interioreen osaston, jossa on nähtävillä kolme erilaista odotustilaa sosiaali- ja terveysalan sektorin toimijoita ajatellen. Kumppaneina Inno Interior, Lepo Production ja Vivero sekä Helsingin Puutarha-allas, Lindström ja Orient Occident mahdollistavat suunnittelijoillemme laadukkaat työkalut innostavalle ja kokeilevalle toteutukselle.

Suunnittelijoina Taking care of Design, Sisustusarkkitehdit Fyra ja Protest Design ovat ideoineet uutta ja erilaista. Tule katsomaan millaisissa tiloissa dottaminen voikaan tapahtua! Osastomme on 7h38, Ahead! alueen vieressä. Habitaren puistobulevardilla käsityömuotoilua, työpajoja ja prototyyppejä.

Minna Borg p. 046 878 2570, info(at)ornamo.fi

Sisustusarkkitehdit SIO Marika Laakko p. 09 68777 444, marika.laakko(at)sio.fi

Teollisuustaiteen Liitto Ornamo on muotoilijoiden valtakunnallinen aatteellinen ja ammatillinen keskusjärjestö. Ornamo on keskeinen toimija edustaen muotoilua ja taideteollisia aloja. Järjestön jäsenet työskentelevät teollisen muotoilun, tekstiili-, vaatetus-ja huonekalusuunnittelun, sisustusarkkitehtuurin, taidekäsityön ja taiteen aloilla. Vuonna 2011 Ornamo täyttää 100 vuotta ja on siten maailman toiseksi vanhin muotoilualan järjestö.Ornamon sata vuotta iltajuhla 29.9.2011 Helsingin kaupungintalon juhlasalissa. Juhlavuoden suojelijana toimii Tasavallan presidentti Tarja Halonen.