Ornamon ja Grafian Muotoilijat 2010

Teollisuustaiteen Liitto Ornamon ja Graafisen suunnittelun ammattilaisten järjestö Grafian Muotoilijat on valittu.

Tiedote 8.9.2009 Julkaisuvapaa heti Muotoilijat – Designer Awards uudistuu: tästä lähin palkinnot jaetaan tammikuun puolenvälin jälkeen ja kukin titteli on voimassa kalenterivuoden. Muutos tähtää näyttelyn tehokkaampaan ulkomaiseen kiertoon. Muotoilijat -julkaisu ilmestyy näyttelyn yhteydessä tammikuussa 2010 Design Forumissa Helsingissä. Vuoden graafikko 2010 Sami Kortemäki Sami Kortemäki perusti Underwaren v. 1999 yhdessä saksalaisen Akiem Helmlingin ja hollantilaisen Bas Jacobsin kanssa. Underware on erottunut laadukkaalla ja suppean harkitulla valikoimalla, sekä omintakeisella toimintatavallaan yhdeksi maailman tunnetuimmista riippumattomista kirjainmuotoiluyrityksistä. Vuoden huonekalusuunnittelija 2010 Timo Ripatti Sisustusarkkitehti Timo Ripatin muotoilu edustaa tinkimätöntä suunnittelijaluonnetta, itsevarmuutta ja ajankohtaista näkemystä. Hänelle myönnettiin myös SIOn vuoden 2009 Huonekalupalkinto ELLIPSI–tuolin suunnittelusta. Vuoden keramiikkataiteilija 2010 Kirsi Kivivirta Keraamikko Kirsi Kivivirran mosaiikkimaiset keramiikkateokset ovat äärimmilleen harkittuja hienoine yksityiskohtineen. Hän on osallistunut lukuisiin näyttelyihin ja työpajoihin sekä kotimaassa että ulkomailla. Kivivirta valmistaa myös tilaustyönä uniikkeja keraamisia sisustuslaattoja ja istuimia. Mm. Arabianrannan eräässä asuintalossa on hänen tiiliseinäteoksensa ”Seinät puhuvat seinät”. Vuoden muotitaiteilija 2010 Kia Koski Vaatesuunnittelija Kia Koski on jo uransa alussa erikoistunut urheilu- ja vapaa-ajan ja vaatetuksen suunnitteluun. Hän on työskennellyt 1970-luvun alusta lähtien suomalaisessa vaatetusteollisuudessa. Koski tuntee hyvin Pohjoismaisen ilmaston vaatimukset. Vuoden tekstiilitaiteilija 2010 Aino Kajaniemi Tekstiilitaiteilija Aino Kajaniemen kuvakudosteoksia on ollut esillä lukuisissa kotimaisissa ja kansainvälisissä näyttelyissä. Niitä on hankittu sekä yksityisiin että julkisiin tiloihin mm. kirkkotekstiileiksi. Aiheet heijastelevat läheisesti ihmisen elämään liittyviä tunnelmia, tunteita ja tilanteita. Vuoden teollinen muotoilija 2010 Arni Aromaa & Sauli Suomela Teolliset muotoilijat Arni Aromaa ja Sauli Suomela ovat yhdeksänhenkisen Pentagon Design muotoilutoimiston perustajia jatoimivat yrityksen muotoilujohtajina. Yritys toimii tuotemuotoilun, strategisen muotoilun ja konseptisuunnittelun alueilla. Vuonna 2006 järjestöt päättivät yhdistää eri nimitykset ja tapahtumat yhteiseksi Ornamon ja Grafian Muotoilijat-tapahtumaksi, johon kuuluu palkinnon lisäksi julkaisu sekä kansainvälisesti kiertävä näyttely. Tällä tavalla halutaan kiinnittää yleisön huomio suomalaisen muotoilun monialaisuuteen sekä korkeaan tasoon. Muotoilijat 2007 -näyttely oli esillä Berliinissä, jossa se saavutti yleisö- ja mediamenestyksen. Vuoden 2008 näyttely lähtee syyskuun puolivälissä Brysseliin, lokakuussa Eindhoveniin ja marraskuussa Madridiin, jossa suomalaista muotoilua nähdään laajemminkin suomalaisen muotoilun kuukauden merkeissä (Mes del Diseño Finlandés). Lisätietoja: Teollisuustaiteen Liitto Ornamo ry: pääsihteeri Lena Strömberg, p. 09–68777 477, 040-505 7988 lena.stromberg@ornamo.fi tai office@ornamo.fi, www.ornamo.fi Graafisen suunnittelun ammattilaisten järjestö Grafia ry: tiedottaja Katja Ojala, katja.ojala@grafia.fi, p.09 601 942, 040-8473 875, www.grafia.fi Median edustajat voivat ottaa myös suoraan yhteyttä palkittuihin. Sami Kortemäki, 09-673271, sami@underware.nl, www.underware.nl Timo Ripatti, 050-68 109, timo@studioripatti.fi,timo@coolcorporation.fi Kirsi Kivivirta, 050-543 3735, info@kivivirta.com Kia Koski, 040-539 5308, kia.koski@kolumbus.fi Aino Kajaniemi, 050-327 9462, aino.kajaniemi@elisanet.fi Arni Aromaa, 010-843 5501, arni.aromaa@pentagondesign.fi Sauli Suomela, 010-843 5502, sauli.suomela@pentagondesign.fi