PREESENS, Teollisuustaiteen Liitto Ornamon näyttely Suomen käsityön museossa 22.12.2010–22.5.2011

Tervetuloa tiedotustilaisuuteen perjantaina 14.1. klo 13.00 ja avajaisiin 14.1. klo 18.00

Tiedotustilaisuuteen ovat lupautuneet näyttelyä esittelemään ja kysymyksiin vastaamaan tekstiilitaiteilija Aino Kajaniemi, muotoilija Ulla Halmesvirta, taidekriitikko Hannu Castrén ja Ornamon pääsihteeri Salla Heinänen.

Ornamon 100-vuotisjuhlavuoden ryhmänäyttely esittelee jäsentensä ammattitaitoa

ORNAMO PREESENS taide-käsityö-muotoilu -juhlanäyttelyssä huomion keskipisteeseen nousee ornamolaisten taiteilijoiden ja muotoilijoiden ammattitaito. Kaikille ornamolaisille avoimeen kutsunäyttelyyn tarjosi teoksiaan kaikkiaan 107 jäsentä, joista näyttelyyn valittiin mukaan teoksia 58 tekijältä. Näyttelyn valintakriteereistä tärkeimmäksi nousi korkea laatu: valituissa teoksissa ja esineissä painottuvat persoonallisuus, mielenkiintoisuus, toimivuus ja hieno käsityötaito. Näyttelyn teokset ovat visuaalisesti hallittuja kokonaisuuksia ja ne edustavat tätä aikaa. Näyttelyn teosvalinta heijastelee myös ornamolaisten laajaa ja monipuolista osaamisen kirjoa: mukaan haluttiin eri materiaalien ja tekniikoiden edustajia, taide- ja käyttöesineitä, traditioon perustuvia sekä perinteitä rikkovia, niin vakavia kuin ilotteleviakin teoksia. Valitut teokset edustavat monipuolisesti tekstiiliä, keramiikkaa, lasia, puuta, paperia ja metallia.

ORNAMO PREESENS -näyttelyn alaotsikkona on taide-käsityö-muotoilu. Koska näyttely perustuu Ornamon jäsenten vapaaseen tarjontaan, myös näyttely on syntynyt tarjonnan sisältämien painotusten ja tietenkin juryn näkemysten tuloksena. PREESENS-näyttelyä tulee tarkastella juhlavuoden upeana käynnistäjänä ja yhtenä tapahtumana juhlavuoden laajassa tarjonnassa. Preesens-näyttelyssä keskeinen rooli on taidekäsityöllä ja ennen kaikkea tekstiilitaiteella. Ornamon 100-vuotisjuhla alkaa PREESENSissä.

ORNAMO PREESENS -näyttelyyn osallistuvat taiteilijat

Iiro A. Ahokas, Heta Anderson, Soili Arha, Synnöve Dickhoff, Ariadna Donner, Kirsti Doukas, Anna-Riitta Haavisto, Leena Halme, Ulla Halmesvirta, Eero Hintsanen, Mari Huhtala, Vesa Antero Kattelus, Heli Kauhanen, Merja Keskinen, Sirpa Kivilompolo, Pirjo Kivimäki-Krouvila, Sarita Koivukoski, Irma Kukkasjärvi, Chao-Hsien Kuo, Tiina Kylliäinen, Johanna Lehtinen, Leena Lukkarinen, Tiia Matikainen, Silja Merikallio, Päivi Mikola, Sanna Multisilta, Nina Nisonen, Sanna Nuutinen, Johanna Ojanen, Soile Paasonen, Jaana Pajuniemi, Tuulia Penttilä, Ulla-Maija Pitkänen, Inni Pärnänen, Tuulikki Päällysaho, Johanna Rantala, Paula Ruuttunen, Anneli Sainio, Sonja Salomäki, Katja Sandberg, Katariina Sarimo, Suvi Suikki, Johanna Suonpää, Matti Syrjälä, Satu Syrjänen, Sari Syväluoma, Päivi Takala, Anri Tenhunen, Heli Tuori-Luutonen, Riitta Turunen, Sanna Ukkola, Tarja Wallius, Kristian Venäläinen, Johanna Virtanen, Mervi Vuolas, Kaisa Vuorinen, Eeva Väänänen ja Anna-Maria Väätäinen.

LUENTO ke 19.1. klo 17.30–18.30 ORNAMO PREESENS  taide – käsityö – muotoilu.

Kuvataiteilija Hannu Castrén esittelee PREESENS -näyttelyä ja näyttelytöiden valintaprosessia.

Teollisuustaiteen Liitto Ornamo on vuonna 1911 perustettu muotoilijoiden aatteellinen ja ammatillinen keskusjärjestö. Ornamon jäsenet toimivat teollisen muotoilun, tekstiili-, vaatetus- ja huonekalusuunnittelun, sisustusarkkitehtuurin, taidekäsityön ja taiteen aloilla. Järjestön tavoitteena on edistää ja syventää tietämystä suomalaisesta muotoilusta.

Lisätietoa Ornamosta ja ornamolaisista:  www.ornamo.fi  www.finnishdesigners.fi

Suomen käsityön museo, Kauppakatu 25, Jyväskylä.  Avoinna ti-su 11-18   info.craftmuseum(at)jkl.fi   http://www.craftmuseum.fi

Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Tiedotuskuvia voi ladata os:  http://www.craftmuseum.fi/press/kuvasivu.htm

Lisätietoja ja haastattelut:

ORNAMO PREESENS -näyttelytyöryhmä: Aino Kajaniemi p. 050 327 9462, aino.kajaniemi(at)elisanet.fi

Suomen käsityön museo: Mikko Oikari, näyttelyintendentti  puh./tel. +358 (0)14 26 64378, mobile +358 (0)50 553 3880, mikko.oikari(at)jkl.fi

Teollisuustaiteen Liitto ORNAMO: Minna Borg, viestintäsihteeri p. 046 878 2570, info(at)ornamo.fi