Sisustusarkkitehtien ja arkkitehtien koulutus — ajokortti alalle vai pelkkä filosofian oppikirja? Seminaari ja paneelikeskustelu 11.9.2009

Habitare Ahead!-foorumi, perjantaina 11.9.2009, 10.00-12.00

Vastaako sisustusarkkitehtien koulutus ammatin todellisiin haasteisiin, toimeksiantajien todellisiin tarpeisiin? Millä eväillä valmistuneet ryhtyvät arkityöhön? Löytyykö korkeakoulusta saatavasta ”työkalupakista” kaikki tarpeellinen? Olisiko koulutusta syytää muuttaa? Onko olemassa vain joko hyvää tai huonoa arkkitehtuuria? Kuka edustaa hyvää? Muun muassa näitä kysymyksiä ammattikuntansa suomalaiset ja ulkomaalaiset edustajat pohtivat Sisustusarkkitehdit SIO ry:n tilamuotoilun koulutusseminaari-paneelissa Habitare-messujen Ahead! -foorumilla perjantaina 11.9.2009 klo 10 - 12. Seminaariin osallistuu myös lauantaina järjestettävän ECIA (European Council of Interior Architects) yleiskokouksen edustajia, joita on tulossa Suomeen yli kymmenestä Euroopan maasta. Seminaarin aikana ammattilaiset peilaavat oman työnsä kautta koulutuksen tavoitteita. Puheenvuorojen päätteeksi käytävässä paneelikeskustelussa vaihdetaan näkemyksiä siitä, miten koulutusta tulisi kehittää, jotta se voisi tukea sisustusarkkitehdin työtä entistä paremmin. Englanniksi käytävän paneelikeskustelun tavoitteena on löytää tuoreita näkemyksiä siihen, miten päteviä ja ammattinsa osaavia sisustusarkkitehteja tulisi kouluttaa tulevaisuudessa. Puheenjohtajana toimii Gerrit Schielder. OHJELMA PROGRAM 10.00 – 10.05 Welcome, Lena Strömberg, Secretary General SIO / Ornamo 10.05 – 10.20 Gerrit Schilder, Architect/Interior Architect, Rotterdam, ECIA 10.20 – 10.35 Pentti Kareoja, professor, Architect Safa, Uiah 10.30 – 10.45 Kathrin Schmidt, Ma student 10.45 – 11.00 Vesa Honkonen, Architect, professor at Konstfack, Stockholm 11.00 – 11.15 Tanja Karpasto, Interior Architect SIO, Ma student 11.15 – 11.30 Samuli Miettinen, Architect Safa, JKMM oy 11.30 – 12.00 Panel discussion, moderator Gerrit Schielder Paremman ympäristön puolesta – Sisustusarkkitehdit SIO Habitare, Helsingin messukeskus 9.-13.9.2009 Tervetuloa! www.sio.fi, sio@ornamo.fi tai 09-6877 7444