Timo Ripatin muotoilemalle ELLIPSE -tuolille SIO huonekalupalkinto 2009

Sisustusarkkitehdit SIO on valinnut ’Vuoden huonekaluksi 2009’ Vivero Oy:n tuottaman ELLIPSE -tuolin. Kunniapalkinto ojennettiin tuolin suunnittelijalle sisustusarkkitehti SIO, arkkitehti Timo Ripatille sekä tuolin tuottajalle, Vivero Oy:lle 9.9.2009 Habitare-messujen Ahead! –osaston foorumilla.

Julkaisuvapaa 9.9.2009 Palkintolautakunta perustelee voittajaa seuraavasti: ”Timo Ripatin muotoilu edustaa tinkimätöntä suunnittelijaluonnetta, itsevarmuutta ja ajankohtaista näkemystä. ELLIPSE on kolmiulotteisena esineenä graafinen ja veistoksellisen tasapainoinen. Tuolin mittasuhteet on harkittu huolellisesti ja yksityiskohdat on ratkaistu varmalla otteella. Minimalistisen kevyt jalkarakenne korostaa istuinosan plastisuutta ja vahvaa, itsenäistä muotoa. Tekninen toteutus on korkealuokkaista ja yksityiskohdat viimeisteltyjä. ELLIPSE sopii hyvin käyttötarkoitukseensa julkisten tilojen näyttävien istuinryhmien toteuttamiseksi.” Sisustusarkkitehdin ja arkkitehdin koulutuksen saanut Timo Ripatti (s. 1967) on tietoisesti siirtynyt arkkitehdin uralta kohti pienempää mittakaavaa sisustusarkkitehtuurin kautta huonekalusuunnitteluun. ”Mielenkiintoni kohdistuu inhimilliseen mittakaavaan ja muotoon. 'Tilojen, esineiden, materiaalien tunneperäiset ominaisuudet kiehtovat minua. Jokainen suunnittelutehtävä vahvistaa omaa suunnittelufilosofiaa, kartuttaa suunnittelutaitoja ja kirkastaa henkilökohtaista muotoilijan näkemystä'. Viime vuosina Timo Ripatti on työskennellyt sisustusarkkitehtina kahdessa suuressa julkisessa hankkeessa, Tapiolan WeeGee-talossa sekä Merikeskus Vellamossa Kotkassa. Vellamossa Ripatti vastasi Merimuseon pysyvän näyttelyn erikoiskalusteiden suunnittelusta ja graafisesta ilmeestä. Näiden töiden ohessa Ripatti on itsenäisenä muotoilijana suunnitellut kalusteita Vivero Oy:lle ja Arvo Piiroinen Oy:lle. Palkintolautakuntaan kuuluivat sisustusarkkitehdit Antti Kotilainen (pj), Sari Anttonen, Kari Lappalainen, Paula Salonen ja sisustusarkkitehti, arkkitehti Marjo Korolainen SAFAn edustajana. Ornamon ja Grafian Muotoilijat 2010 Teollisuustaiteen Liitto Ornamo ja Graafisen suunnittelun ammattilaisten järjestö Grafia palkitsevat vuosittain ansioituneita jäseniään. Tammikuussa 2010 muotoilualan vaikuttajayhteisöt tuovat esiin muotoilijoiden työkentän monipuolisuutta Muotoilijat ’10 palkinnolla, johon liittyy myös näyttely ja julkaisu. Grafia palkitsee vuoden graafikon ja Ornamo vuoden teollisen muotoilijan, muotitaiteilijan, keramiikkataiteilijan, huonekalusuunnittelijan ja tekstiilitaiteilijan. Timo Ripatti on valittu myös Vuoden huonekalusuunnittelijaksi 2010. Lisätietoa ja lehdistökuvat: Timo Ripatti, timo@studioripatti.fi timo@coolcorporation.fi Kirsti Porttinen, sio@ornamo.fi www.studioripatti.fi Finnish Association of Interior Architects SIO www.sio.fi Vivero Oy, matti@vivero.fi www.vivero.fi