Tuolibaari: Ornamon, SIOn, Grafian ja SAFAn yhteisen osasto Habitaressa

TUOLIBAARI on Habitare-messujen Ahead!-alueen virkistäytymiskeidas ja katseenvangitsija. Ornamon, SIOn, Grafian ja SAFAn yhteisellä osastolla vanhat tuolit ovat saaneet uuden elämän muotoilun, graafisen suunnittelun ja arkkitehtuurin ammattilaisten käsissä.

Kustakin järjestöstä viisi suunnittelijaa tai suunnittelijaryhmää on ottanut tuunaushaasteen vastaan ja muovannut kesän aikana Kierrätyskeskuksen lahjoittaman vanhan tuolin uuteen uskoon. TUOLIBAARIssa yleisö voi konkreettisesti tutustua suunnittelijoiden erikoisosaamiseen ja taiteelliseen näkemykseen: tuunatut tuolit ovat osa baarin kalustusta. Tuolien arvioinnin ja virvokkeiden nauttimisen lisäksi osastolla voi jututtaa tuolituunaajia ja muita ammattisuunnittelijoita. Osaston suunnittelu on toteutettu yhteistyössä Sisustusarkkitehtitoimisto Pelvo + Saukkosen kanssa. Tuunaajat Foorumilla Tuunaajien ajatuksia kuullaan messujen toisena ammattilaispäivänä 10.9. klo 16–17 Ahead!-alueen Foorumilla. Kotilieden toimituspäällikkö Nenne Hallman haastattelee suunnittelijoita aiheesta ’Miksi kannattaa käyttää ammattilaista?’ Messujen avajaispäivänä 9.9.klo 10.30 Foorumilla julkistetaan myös SIOn joka toinen vuosi valitsema ’SIO huonekalupalkinto 09’, joka esitellään osastolla. SIO Koulutusseminaari Interior – Architecture – Education 11.9. klo 10-12 keskustelee Forumilla tilamuotoilun koulutuksesta joukko suomalaisia ja ulkomaalaisia arkkitehteja ja sisustusarkkitehteja. Tuolibaarin kotisivuilla www.kaikkeaeitarvitseosataitse.fi voi äänestää suosikkituoliaan ja seurata äänimäärän kehitystä reaaliajassa. Äänestysaika päättyy messujen päätöspäivänä 13.9. klo 18, jolloin julkistetaan tuunauskisan voittaja. Voittanut tuoli arvotaan lopuksi kaikkien äänestäneiden kesken. Tuunatut tuolit ovat suunnittelijoiden ekologinen kannanotto, jolla halutaan tuoda esille vanhojen, käyttökelpoisten kalusteiden arvo uudessa käytössä ja uusissa ympäristöissä. Tuunaajat: ORNAMO Erja Hirvi, tekstiilisuunnittelija Hannu Kähönen, teollinen muotoilija Mikko Laakkonen, muotoilija Outi Martikainen, tekstiilitaiteilija Markku Salo, lasimuotoilija Tiia Vanhatapio, vaatesuunnittelija SIO mottoWASABI Studio Kaisa B Ristomatti Ratia, sisustusarkkitehti, muotoilija Jukka Setälä, sisustusarkkitehti, muotoilija Terhi Tuominen, sisustusarkkitehti GRAFIA dog design Hahmo Design Erik Bruun, graafikko YATTA Inka Järvinen ja Jaakko Pietiläinen, graafiset suunnittelijat SAFA Sanaksenaho Arkkitehdit Oy Esa Laaksonen, arkkitehti Holmén-Reuter-Sandman Arkkitehdit Avanto Arkkitehdit JKMM Arkkitehdit Lisätietoa: Lisätietoa: www.kaikkeaeitarvitseosataitse.fi •Kirsti Porttinen sio@ornamo.fi p. 09 6877 7444 •Päivi Virtanen (tiedottaja) paivi.virtanen@safa.fi p. 050 570 4180 Lehdistökuvia vanhoista ja tuunatuista tuoleista: http://www.kaikkeaeitarvitseosataitse.fi/press_photos Tuolibaari on Teollisuustaiteen Liitto Ornamon, Sisustusarkkitehdit SIOn, Graafisen suunnittelun ammattilaisten järjestö Grafian ja Suomen Arkkitehtiliitto SAFAn yhteinen messuosasto. Osaston suunnittelusta on vastannut Sisustusarkkitehtitoimisto Pelvo + Saukkonen. Osaston manifestina on: Kaikkea ei tarvitse osata itse – muotoilun ja arkkitehtuurin ammattilaiset ovat apunasi. Hyvä suunnittelu on investointi turvalliseen, kestävämpään ja parempaan ympäristöön.