Pori on entistä aktiivisempi keikkakaupunki

Pori on Suomen yhdeksänneksi aktiivisin keikkakaupunki Teoston vuoden 2012 elävän musiikin tapahtumatilastojen mukaan. Edellisenä vuonna sijoitus oli kymmenes. Porissa sai viime vuonna elävää musiikkia kuunneltavakseen yhteensä 946 konsertissa, festivaalitapahtumassa tai ravintolaesityksessä.

Porissa järjestetyistä tapahtumista 117 oli Pori Jazzin järjestämiä. Pori Jazz oli viime vuonna kolmanneksi eniten lipputuloja kerännyt musiikkitapahtuma Suomessa (2011 sijalla 1).

Asukaslukuun suhteutettuna Porissa järjestetään kahdeksanneksi eniten konsertteja ja musiikkiesityksiä yli 40 000 asukkaan kaupungeista. Suhteellisesti eniten musiikkitarjontaa on Helsingin, Tampereen ja Turun ohella Seinäjoella, Jyväskylässä, Mikkelissä, Porissa, Lappeenrannassa ja Salossa. Porin taakse jäävät suurista kaupungeista Kuopio, Lahti, Oulu, Espoo ja Vantaa.

Porin seutukunnan elävän musiikin keikoista Porissa järjestettyjen tapahtumien osuus oli 65 prosenttia ja koko maakunnan keikoista 44 prosenttia. Merikarvia, Honkajoki ja Harjavalta olivat maakunnan aktiivisimmat elävän musiikin kaupungit asukaslukuunsa suhteutettuna.

Kokonaisuudessaan Porin seutukunta edustaa koko Suomen keikoista noin 2,6:ta prosenttia, joka vastaa Oulun kaupungissa järjestettyjen keikkojen määrää. Esimerkiksi ruotsinlaivojen keikkatarjonnan osuus koko Suomen keikoista on noin 3,3 prosenttia. Satakunnan maakunnan keikkojen osuus Suomen keikoista on noin 3,8 prosenttia. Satakunnan alueella Teostolle raportoitujen elävän musiikin esitysten määrä kasvoi 9 prosenttia vuodesta 2011.

Porissa elävän musiikin ykköspaikkoja olivat Pori Jazzin lisäksi Rock Bar Monttu, Bar Kino, Yyterin kylpylähotelli, Ravintola Punainen Kukko, Sokos Hotel Vaakuna Pori sekä Promenadikeskus.

Esityskertojen mukaan laskettuna ahkerimmat elävän musiikin esittäjät Porin kaupungissa vuonna 2012 olivat Pori Sinfonietta, Hachi, Paljeklubin Musikantit, Capital Tropical Band sekä Mika Lundgren.

Porin seudulla asuu lähes neljäsataa musiikintekijää

Teoston asiakkaana olevista säveltäjistä, sanoittajista ja sovittajista yli 400 asuu Porin postinumeroalueella. Heistä noin puolet (202) sai tänä vuonna teostensa esityksistä tai tallennuksista tilityksiä Teostolta. Teostolla oli vuoden 2012 lopussa kaikkiaan 27 000 musiikintekijä- ja kustantaja-asiakasta.

Lisää tilastotietoa liitteessä ”Elävän musiikin tapahtumia 2012”.

viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tomi Korhonen, Teosto, 09 6810 1293, 050 449 9575, tomi.korhonen@teosto.fi
tutkija Turo Pekari, Teosto, 09 6810 1261, 050 575 0357, turo.pekari@teosto

Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry on aatteellinen ja voittoa tavoittelematon järjestö. Me Teostossa teemme aktiivisesti töitä sen eteen, että Suomessa on hyvät edellytykset tehdä musiikkia ammattimaisesti ja että suomalaista musiikkia soitetaan nyt ja tulevaisuudessa. Keräämme musiikinkäytön korvaukset ja tilitämme ne edelleen tekijöille ja kustantajille. Pidämme siis huolen siitä, että jokainen meistä voi nauttia musiikista helposti ja laillisesti ja halutessaan hyödyntää sitä oman liiketoimintansa edistämisessä. Edistämällä musiikintekijän hyvinvointia olemme mukana edistämässä koko luovan alan ja suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia ja taloudellista kasvua. Näin olemme tehneet jo 85 vuotta. Rakkaudesta musiikkiin.

Teosto edustaa 27 000:ta kotimaista ja noin kolmea miljoonaa ulkomaista säveltäjää, sanoittajaa, sovittajaa ja musiikin kustantajaa. Teosto keräsi vuonna 2012 kotimaasta esityskorvauksia 46,3 miljoonaa euroa, josta toimintakulujen vähentämisen jälkeen tilitetään 87 prosenttia musiikintekijöille ja -kustantajille.

Teosto SuomiAreenassa

Teosto oli jälleen mukana Porissa järjestetyssä yhteiskunnallisessa keskustelutapahtumassa SuomiAreenassa. Keskustelun aiheena 19.7. oli Raha ja musiikki.