Suomalaismepit saivat musiikintekijän kummikseen

Teoston Kulttuurikummi-hankkeen käynnistys keräsi keskiviikkona Brysseliin merkittävän joukon suomalaisia musiikin tekijöitä ja europarlamentaarikkoja.

Hankkeen tavoitteena on saattaa yhteen poliittiset päättäjät ja musiikintekijät keskustelemaan ajankohtaisista ja luovalle alalle tärkeistä kysymyksistä.

”Kulttuurikummius avaa niin MEPeille kuin kansanedustajillekin mahdollisuuden tutustua lähietäisyydeltä musiikintekijöihin ja heille ajankohtaisiin tärkeisiin kysymyksiin. Tällainen suora yhteys politiikan ja luovan alan välillä on entistäkin tärkeämpi tässä monimutkaistuvassa ja alati muuttuvassa maailmassamme", toteaa Teoston puheenjohtaja Kim Kuusi.

”Tekijänoikeushallintoa koskeva sääntely kumpuaa tällä hetkellä paljolti EU:sta käsin. Yleiseurooppalainen sääntely lisääntyy, mikä on monissa kysymyksissä, kuten laittoman kopioinnin vastaisessa taistelussa, hyvä. Kaikissa tekijänoikeuskysymyksissä yleiseurooppalaisuus ei kuitenkaan ole automaattisesti se ainoa lääke", sanoo kokoomuksen europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen.

Teoston Kulttuurikummi-tilaisuus oli osa Brysselissä järjestettyä euroopanlaajuista Meet the Authors –tapahtumaa. Tekijäjärjestöjen kattojärjestön Gesacin organisoimassa tapahtumassa europarlamentaarikot, komission edustajat ja musiikintekijät eri puolilta Eurooppaa pääsivät luotaamaan kulttuurialojen tilaa ja tulevaisuutta Euroopan tasolla.

Europarlamentin kummiparit ovat

Heidi Hautala Olavi Uusivirta

Liisa Jaakonsaari Jani Uhlenius

Anneli Jäätteenmäki Riikka Talvitie

Miapetra Kumpula-Natri Kaija Kärkinen

Merja Kyllönen Juha Tikka

Sirpa Pietikäinen Kim Kuusi

Olli Rehn Tommi Läntinen

Petri Sarvamaa Kimmo Hakola

Sampo Terho Heikki Elo

Nils Torvalds Olli Virtaperko

Paavo Väyrynen Eija Hinkkala

Henna Virkkunen Antti Kleemola

Kulttuurikummi-hanke käynnistettiin eduskunnassa vuonna 2009. Hankkeen puitteissa yli 160 kansanedustajalla on ollut oma henkilökohtainen musiikkikumminsa. Europarlamentissa kummiparit muodostettiin nyt toista kertaa.

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tomi Korhonen, Teosto
puh. 050 4499 575, tomi.korhonen@teosto.fi

Teosto on aatteellinen ja voittoa tavoittelematon järjestö. Me Teostossa teemme aktiivisesti töitä sen eteen, että Suomessa on hyvät edellytykset tehdä musiikkia ammattimaisesti ja että suomalaista musiikkia soitetaan nyt ja tulevaisuudessa. Keräämme musiikinkäytön korvaukset ja tilitämme ne edelleen tekijöille ja kustantajille. Pidämme siis huolen siitä, että jokainen meistä voi nauttia musiikista helposti ja laillisesti ja halutessaan hyödyntää sitä oman liiketoimintansa edistämisessä. Edistämällä musiikintekijän hyvinvointia olemme mukana edistämässä koko luovan alan ja suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia ja taloudellista kasvua. Näin olemme tehneet jo vuodesta 1928. Rakkaudesta musiikkiin.

Teosto edustaa 28 000:ta kotimaista ja noin kolmea miljoonaa ulkomaista säveltäjää, sanoittajaa, sovittajaa ja musiikin kustantajaa. Teosto keräsi vuonna 2013 kotimaasta esityskorvauksia 50,3 miljoonaa euroa, josta toimintakulujen vähentämisen jälkeen tilitetään 86 prosenttia musiikintekijöille ja -kustantajille.