Teosto 85 vuotta suomalaisen musiikintekijän asialla

Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry on toteuttanut perustehtäväänsä eli työtä musiikintekijöiden hyväksi jo 85 vuoden ajan. Teoston perustava kokous pidettiin 7.3.1928.

Teoston ydintehtävä on pysynyt vuosikymmenet samana: Teosto on aatteellinen voittoa tavoittelematon järjestö, joka kerää musiikin käytöstä korvaukset ja tilittää ne musiikintekijöille. Teosto on yksi Euroopan tehokkaimpia tekijänoikeusjärjestöjä, jonka kuluihin käytettiin viime vuonna vain 13,4 prosenttia kerätyistä korvauksista.

Teosto on vahvasti tekijöidensä näköinen järjestö. Musiikintekijät perustivat Teoston ja musiikintekijät ja -kustantajat käyttävät edelleenkin järjestön ylintä päätösvaltaa.

Teosto palvelee myös musiikinkäyttäjiä. Teostosta radio- ja tv-yhtiöt, konserttien ja tapahtumien järjestäjät ja taustamusiikin käyttäjät saavat musiikin käyttöön oikeudet ilman yhteydenottoa jokaiseen musiikintekijään erikseen.

”Tekniset innovaatiot luovat jatkuvasti uusia tapoja kuunnella musiikkia ja kehittää uutta liiketoimintaa musiikintekijöiden teosten avulla. Teosto on aktiivisesti mukana kehittämässä toimivia digitaalisia markkinoita, kuluttajille uusia, laillisia tapoja nauttia musiikista sekä yrityksille joustavia musiikin käyttö- ja lisensointitapoja”, Teoston hallituksen puheenjohtaja Kim Kuusi sanoo.

Suomalaisen kulttuurin elinvoimaisuuden varmistamiseen ja musiikintekijöiden toimintaedellytysten parantamiseen Teosto tähtää useilla tulevaisuuteen suuntaavilla hankkeillaan, kuten vuonna 2014 alkavaksi suunnitellulla Teosto-akatemia-koulutushankkeella.

”Koko luovan alan elinkelpoisuuden kannalta on tärkeää, että Teosto säilyy vastedeskin vahvana toimijana. Vahvaa Teostoa tarvitaan siitä syystä, että musiikkibisneksen ytimessä on musiikki ja teos, jonka tekijä on luonut. Tämän ympärille rakentuu kaikki. Kun tekijällä on mahdollisuus keskittyä työhönsä, syntyy uutta musiikkia, joka uudistaa suomalaista kulttuuria,” Kim Kuusi painottaa.

85-vuotisjuhlavuoden tapahtumia

Teosto näkyy ja kuuluu monessa yhteydessä 85-vuotisjuhlavuotenaan: helmikuussa Teosto oli näkyvästi mukana Seinäjoella järjestettävässä musiikkialan MARS-tapahtumassa, keväällä on ohjelmassa juhlaseminaari, kesällä Suomi Areena Porissa ja syksyllä Teosto osallistuu pääyhteistyökumppanina Tampereella pidettävään Musiikki & Media -tapahtumaan. Vuoden mittaan Teosto osallistuu myös useisiin muihin musiikkialan tapahtumiin ympäri Suomen sekä nostaa esiin tekijöille tärkeitä kysymyksiä eri foorumeilla ja keskusteluissa.

Tänä vuonna myös Teosto-palkinto saavuttaa kymmenen vuoden iän. Teosto-palkinnolla musiikintekijät ja -kustantajat palkitsevat suomalaista luovaa säveltaidetta nostamalla esiin rohkeita, omaperäisiä ja innovatiivisia teoksia. Kymmenes Teosto-palkinto jaetaan huhtikuussa. Palkinnon jakaa kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki.

Viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tomi Korhonen, Teosto, puh. 050 4499 575, sähköposti: tomi.korhonen@teosto.fi

Säveltäjäin tekijänoikeustoimisto Teosto ry

Teosto on aatteellinen ja voittoa tavoittelematon järjestö. Me Teostossa teemme aktiivisesti töitä sen eteen, että Suomessa on hyvät edellytykset tehdä musiikkia ammattimaisesti ja että suomalaista musiikkia soitetaan nyt ja tulevaisuudessa. Keräämme musiikinkäytön korvaukset ja tilitämme ne edelleen tekijöille ja kustantajille. Pidämme siis huolen siitä, että jokainen meistä voi nauttia musiikista helposti ja laillisesti ja halutessaan hyödyntää sitä oman liiketoimintansa edistämisessä. Edistämällä musiikintekijän hyvinvointia olemme mukana edistämässä koko luovan alan ja suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia ja taloudellista kasvua. Näin olemme tehneet jo 85 vuotta. Rakkaudesta musiikkiin.

Teosto edustaa 27 000:ta kotimaista ja noin kolmea miljoonaa ulkomaista säveltäjää, sanoittajaa, sovittajaa ja musiikin kustantajaa. Teosto keräsi vuonna 2012 kotimaasta esityskorvauksia 46,3 miljoonaa euroa, josta toimintakulujen vähentämisen jälkeen tilitetään 86,6 prosenttia musiikintekijöille ja -kustantajille.