• Teosto/

Teosto avaa livedatan: Suomen laajin elävän musiikin tietokanta kehittäjien käyttöön

Teosto osallistuu Open Finland Challenge –kilpailuun ja  avaa sovelluskehittäjien käyttöön livemusiikkidatan, joka on Suomen suurin ja kattavin tietokanta elävän musiikin tapahtumista. Nyt avattavassa datassa ovat kaikki Teostolle ilmoitetut Suomessa vuonna 2014 järjestetyt keikat festareista ja konserteista pienempiin tilaisuuksiin: esitysten ajankohdat ja paikkatiedot, esiintyjät, esitetyt biisit sekä biisien tekijätiedot.

Musiikkitapahtumien dataan pääsee tänään avatun Teosto Open API –rajapinnan kautta osoitteessa api.teosto.fi.

Open Finland Challenge –kilpailussa Teosto haastaa Media ja kulttuuri –sarjassa kehittäjät rikastamaan elävän musiikin dataa ja hahmottelemaan sille uusia, innovatiivisia käyttömahdollisuuksia. Esimerkkejä datan rikastamisesta ovat muiden avointen paikkatietoaineistojen yhdistäminen tapahtumadataan tai musiikkiin liittyvän metadatan yhdistäminen biisikohtaiseen tietoon.

Kilpailussa palkitaan kunkin sarjan parhaat uudet sovellukset, työkalut tai visualisoinnit. Teoston livedataa rikastaneiden töiden arvioinnissa otetaan erityisesti huomioon palkintotyön hyöty musiikin tekijöille, artisteille tai kuluttajille ja sen jatkohyödyntämismahdollisuudet esimerkiksi uusien palvelujen kehittämisessä yhdessä Teoston ja kehittäjien kanssa.

Teosto Hack Day syyskuussa

Osana kilpailua Teosto järjestää Hack Day -kehittäjätapahtuman 18.9. yhdessä Open Finland Challengen kanssa. Sparraustapahtumassa tarjotaan lisätietoa aiheesta kiinnostuneille sovelluskehittäjille ja tuetaan mahdollisuuksia viedä eteenpäin kilpailuun liittyviä hankkeita.

Lisätietoja Teoston Hackday –tapahtumasta:

Tavoitteena avoimuuden edistäminen musiikkialalla

Pohjoismaiden suurin avointa dataa ja avointa tietoa hyödyntävä innovaatiokilpailu Open Finland Challenge on kiihdytyskaista avointa yhteiskuntaa edistäville digitaalisille innovaatioille sekä verkosto avoimesta datasta kiinnostuneille asiantuntijoille.

Avaamalla keräämäänsä dataa Teosto haluaa toimia edelläkävijänä ja esimerkin näyttäjänä musiikki- ja tekijänoikeusalalla avoimen tiedon hyödyntämisessä.

Open Finland Challenge -kilpailu huipentuu 3.12. järjestettävään loppugaalaan. Lisätietoja: http://openfinlandchallenge.fi/

Teosto Api

Livedataan pääsee Teosto API:n kautta osoitteessa api.teosto.fi. Aineiston käyttö edellyttää sitoutumista aineiston käyttöehtoihin.

Tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi, (09) 6810 1287
Tutkija Turo Pekari, (09) 6810 1261

Teosto on aatteellinen ja voittoa tavoittelematon järjestö. Me Teostossa teemme aktiivisesti töitä sen eteen, että Suomessa on hyvät edellytykset tehdä musiikkia ammattimaisesti ja että suomalaista musiikkia soitetaan nyt ja tulevaisuudessa. Keräämme musiikinkäytön korvaukset ja tilitämme ne edelleen tekijöille ja kustantajille. Pidämme siis huolen siitä, että jokainen meistä voi nauttia musiikista helposti ja laillisesti ja halutessaan hyödyntää sitä oman liiketoimintansa edistämisessä. Edistämällä musiikintekijän hyvinvointia olemme mukana edistämässä koko luovan alan ja suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia ja taloudellista kasvua. Näin olemme tehneet jo vuodesta 1928. Rakkaudesta musiikkiin.

Teosto edustaa 29 000:ta kotimaista ja noin kolmea miljoonaa ulkomaista säveltäjää, sanoittajaa, sovittajaa ja musiikin kustantajaa. Vuonna 2014 Teosto tilitti musiikin esitys- ja tallennuskorvauksia koti- ja ulkomaisille tekijöille sekä kustantajille toimintakulujen vähentämisen jälkeen yhteensä 52,3 miljoonaa euroa.

Lainaukset

Avaamalla dataa Teosto haluaa toimia edelläkävijänä musiikki- ja tekijänoikeusalalla avoimen tiedon hyödyntämisessä.