Teosto kerää ehdotuksia Teosto-palkinnon saajaksi

Ensi keväänä palkitaan jälleen yksi tai useampi kotimainen musiikkiteos Teosto-palkinnolla. Merkittävä musiikkialan tunnustus annetaan vuonna 2016 julkaistulle tai kantaesitetylle tuotannolle. Teosto-palkinto on yksi Pohjoismaiden suurimmista taidepalkinnoista.

Ehdokkaita Teosto-palkinnon saajiksi kartoittaa esiraati, jolle kaikki voivat nyt ehdottaa omasta mielestään upeaa, rohkeaa tai omaperäistä teosta/teoskokonaisuutta (esimerkiksi kokonainen levy) vuodelta 2016. Ehdokkaan voi ilmoittaa Teoston kotisivuilta löytyvällä lomakkeella 11.12.2016 saakka.

Teosto-palkintoa ei valita myyntimäärien perusteella ja tunnustuksen saava teos voi edustaa mitä tahansa musiikin lajia.

Lopullinen palkinnon saaja julkistetaan huhtikuussa 2017. Tällöin varsinainen palkintoraati on kuunnellut kaikki esiraadin valitsemat ehdokkaat ja valinnut mielestään kiinnostavimman teoksen tai useampia teoksia.

Vuosittain jaettavan palkinnon arvo on 40 000 euroa, mikä jaetaan 1 - 4 musiikkiteokselle tai teoskokonaisuudelle. Jos palkinnon saa vain yksi teos, palkintosumma on 25 000 euroa.

Tietoa Teosto-palkinnosta:

Teosto on aatteellinen ja voittoa tavoittelematon järjestö. Me Teostossa teemme aktiivisesti töitä sen eteen, että Suomessa on hyvät edellytykset tehdä musiikkia ammattimaisesti ja että suomalaista musiikkia soitetaan nyt ja tulevaisuudessa. Keräämme musiikinkäytön korvaukset ja tilitämme ne edelleen tekijöille ja kustantajille. Pidämme siis huolen siitä, että jokainen meistä voi nauttia musiikista helposti ja laillisesti ja halutessaan hyödyntää sitä oman liiketoimintansa edistämisessä. Edistämällä musiikintekijän hyvinvointia olemme mukana edistämässä koko luovan alan ja suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia ja taloudellista kasvua. Näin olemme tehneet jo vuodesta 1928. Rakkaudesta musiikkiin.

Teosto edustaa 30 000:ta kotimaista ja noin kolmea miljoonaa ulkomaista säveltäjää, sanoittajaa, sovittajaa ja musiikin kustantajaa. Teosto keräsi vuonna 2015 musiikintekijöille ja -kustantajille musiikinkäyttökorvauksia 53 miljoonaa euroa.