Vuoden raportoija -tunnustus tanssimusiikkiyhtyeelle Pekkaniskan pojat

Musiikintekijät ja -kustantajat jakoivat tänään Vuoden raportoija –tunnustuksen yhtyeelle Pekkaniskan pojat ja sen basistille Kullervo Rinteelle. Tunnustus myönnettiin aktiivisesta ja esimerkillisestä toiminnasta elävän musiikin saralla sekä esitetyn musiikin raportoinnista Teostolle.

Keikkojen ja konserttien raportoinnilla on tärkeä merkitys musiikintekijöille, sillä artistien ja bändien lähettämien tietojen avulla Teosto maksaa korvauksia esitettyjen kappaleiden alkuperäisille tekijöille, kuten säveltäjille ja sanoittajille. Monet säveltäjät ja sanoittajat eivät esiinny itse lainkaan, joten esityksistä maksettavat korvaukset ovat heille tärkeää tuloa.

Vuonna 2002 viihdyttäjän taipaleensa aloittanut Pekkaniskan pojat on kerännyt tanssilavojen lisäksi positiivista huomiota myös paikallisradioiden keskuudessa. Vuonna 2010 musiikkijuontajat nimesivät yhtyeen Vuoden tanssittajaksi. Pekkaniskan pojat esiintyy ympäri vuoden eri puolilla Suomea.

Vuoden raportoija -tunnustuksen yhtye ja esitysilmoituksista huolehtiva Kullervo Rinne saivat arvokkaasta työstään musiikintekijöiden hyväksi. Lähettämällä esitysilmoitukset huolellisesti ja ajoissa yhtye on varmistanut, että Teosto voi kohdentaa tilitykset oikein.

Tunnustuspalkinnon Kullervo Rinteelle ja yhtyeelle antoivat Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry, Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry, Suomen Säveltäjät ry ja Suomen Musiikkikustantajat ry.

”Pekkaniskan pojilla on ilo ja kunnia vastaanottaa Vuoden raportoija -tunnustus. Arvostamme palkintoa, jonka ovat antaneet Suomen neljä arvostetuinta musiikkialan yhdistystä”, Kullervo Rinne sanoi kiitospuheessaan.

”Suurin kiitos kuuluu suurelle iloiselle tanssivalle yleisölle, joka on läsnäolollaan mahdollistanut meille vuosien ajan esiintymistilaisuuksia siten, että meillä on esiintymisiä raportoitavaksi. Kiitos myös lauluntekijöille, joilta olemme saaneet loistavaa materiaalia levyjämme ja esiintymisiämme varten. Toivon että yhteistyömme jatkuu, laajenee ja kehittyy”, Rinne sanoi.

Rinne myös totesi, että esitystietojen raportoinnista on tullut nopeaa ja helppoa Teoston kehittämän Keikkamobiili-sovelluksen avulla.

”Raporttimme on Teostossa ennen kuin keikkabussi liikahtaa esiintymisen jälkeen. Aikoja taaksepäin asiaa hoidettiin vielä paperitaulukossa, tukkimiehen kirjanpidolla ja postin välityksellä.”

Vuoden raportoija -tunnustuksella halutaan kunnioittaa sellaisia esittäjiä ja tapahtumien järjestäjiä, jotka hoitavat musiikkitietojen ja lipputulojen raportoinnin mallikkaasti.

Edellisinä vuosina Vuoden Raportoija -tunnustuksen ovat saaneet mm. Suvi Teräsniska, Yö-yhtye, Markku Aro ja Marko Maunuksela.

Tunnustus jaettiin Suomen Musiikkikustantajien tilaisuudessa, jossa jaettiin myös palkinnot kategorioissa: vuoden biisi, vuoden vientiteko, vuoden taidemusiikin säveltäjä ja kevyen musiikin tekijä. Lue lisää http://www.musiikkikustantajat.fi/

Kullervo Rinne, Pekkaniskan pojat

Nina Lith, viestintäpäällikkö, p. 041 517 8998
Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry

Kaisa Huikuri, viestintäpäällikkö, p. 045-773 49347

Teosto on aatteellinen ja voittoa tavoittelematon järjestö. Me Teostossa teemme aktiivisesti töitä sen eteen, että Suomessa on hyvät edellytykset tehdä musiikkia ammattimaisesti ja että suomalaista musiikkia soitetaan nyt ja tulevaisuudessa. Keräämme musiikinkäytön korvaukset ja tilitämme ne edelleen tekijöille ja kustantajille. Pidämme siis huolen siitä, että jokainen meistä voi nauttia musiikista helposti ja laillisesti ja halutessaan hyödyntää sitä oman liiketoimintansa edistämisessä. Edistämällä musiikintekijän hyvinvointia olemme mukana edistämässä koko luovan alan ja suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointia ja taloudellista kasvua. Näin olemme tehneet jo vuodesta 1928. Rakkaudesta musiikkiin.

Teosto edustaa 30 000:ta kotimaista ja noin kolmea miljoonaa ulkomaista säveltäjää, sanoittajaa, sovittajaa ja musiikin kustantajaa. Teosto keräsi vuonna 2015 musiikintekijöille ja -kustantajille musiikinkäyttökorvauksia 53 miljoonaa euroa.