Terrafamen liiketulos parani tammi–kesäkuussa 2024 vuoden takaiseen verrattuna

Report this content

Tässä tiedotteessa esitetyt Terrafame Oy:n taloudelliset tiedot ovat tilintarkastamattomia IFRS-lukuja. Suluissa olevat luvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan kauteen, ellei toisin ilmoiteta.

Huhti−kesäkuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto oli 116,0 (91,4) miljoonaa euroa, mikä oli 21,2 prosenttia vertailukautta enemmän.
  • Akkukemikaaliliiketoiminnan liikevaihto laski 29,4 (32,1) miljoonaan euroon ja oli 25,3 prosenttia (35,1) yhtiön liikevaihdosta. Liikevaihtoa alensivat alhaisemmat tuotanto- ja toimitusmäärät sekä nikkelisulfaatin markkinahinnan lasku.
  • Metallipuolituoteliiketoiminnan liikevaihto oli 86,6 (59,3) miljoonaa euroa tuotantomäärien pysyessä korkealla tasolla.
  • Käyttökate oli -2,4 (-17,4) miljoonaa euroa, mikä oli -2,1 (-19,0) prosenttia liikevaihdosta. Käyttökate nousi pääasiassa parantuneen kustannustehokkuuden ansiosta.
  • Liiketulos oli -20,3 (-32,9) miljoonaa euroa.
  • Liiketoiminnan vapaa kassavirta oli -14,9 (-33,9) miljoonaa euroa.

Tammi−kesäkuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto oli 246,0 (264,1) miljoonaa euroa, mikä oli 6,9 prosenttia vertailukautta vähemmän.
  • Akkukemikaaliliiketoiminnan liikevaihto laski 65,0 (98,3) miljoonaan euroon ja oli 26,4 prosenttia (37,2) yhtiön liikevaihdosta. Liikevaihtoa alensivat alhaisemmat tuotanto- ja toimitusmäärät sekä nikkelisulfaatin markkinahinnan lasku.
  • Metallipuolituoteliiketoiminnan liikevaihto oli 181,0 (165,8) miljoonaa euroa tuotantomäärien pysyessä korkealla tasolla.
  • Käyttökate nousi 37,5 (25,4) miljoonaan euroon ja oli 15,2 (9,6) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketulos oli 3,3 (-5,5) miljoonaa euroa.
  • Liiketoiminnan vapaa kassavirta oli -44,5 (-22,0) miljoonaa euroa. Kassavirtaan vaikuttivat negatiivisesti meneillään oleva merkittävä investointiohjelma sekä poliittisista lakoista johtunut käyttöpääoman kasvu.
  • Teollisuusalueen yhteenlaskettu tapaturmataajuus oli 4,3 (5,7).

Taloudelliset tunnusluvut

Tapaturmataajuus yhteensä,12 kk LTIFR1 4,3 5,7 -24,6 %  4,8
     Oma henkilöstö 3,7 4,3 -14,0 %  4,5
     Kumppaniyritysten henkilöstö 4,6 6,7 -31,3 %  5,0

Taloudelliset tiedot 2023–2024 ovat tilintarkastamattomia IFRS-lukuja. Vertailukauden 2023 tiedot on olennaisilta osin jälkeenpäin muunnettu IFRS-periaatteiden mukaisiksi tilikauden 2024 liiketoimintakatsausten raportointia varten.
1) Liiketoiminnan vapaa kassavirta ylläpitoinvestointien jälkeen = Käyttökate - Käyttöpääoman muutos - Ylläpitoinvestoinnit

Toimitusjohtaja Seppo Voutilainen

Ulkoisista haasteista huolimatta Terrafamen käyttökate nousi tammi–kesäkuussa 2024 suotuisasti kehittyneen kustannustehokkuuden vetämänä, kun taas liikevaihto laski jonkin verran.

Tulokseen vaikutti akkukemikaalitehtaan tuotannon pysäytys huhtikuussa. Suomen poliittisten lakkojen vuoksi emme pystyneet suorittamaan akkukemikaalitehtaan tuotteiden vientitoimituksia ja näin ollen varastot kasvoivat. Toisella vuosineljänneksellä toteutimme myös akkukemikaalitehtaan suunnitellun huoltoseisokin. Akkukemikaalitehtaan toiminta käynnistyi uudestaan kesäkuussa, ja jatkamme kasvaneiden varastojen purkua kolmannella neljänneksellä.

Nikkelin ja nikkelisulfaatin markkinahinnat heilahtelivat katsauskaudella ja olivat keskimäärin edelleen selkeästi alhaisemmalla tasolla kuin vuosi sitten, joskin pientä nousua oli havaittavissa toisella vuosineljänneksellä. Tuotantoprosessimme joustavuuden ansiosta onnistuimme edelleen kompensoimaan Aasian nikkelisulfaattimarkkinoiden epätasapainon vaikutusta tulokseemme toimittamalla enemmän metallipuolituotteita länsimarkkinoille.

Kesäkuussa käynnistimme luonnonuraanin talteenoton teollisuusalueellamme. Terrafamen myötä Suomesta tuli näin ainoa uraanin tuottaja EU:ssa. Samalla tuemme ilmastotavoitteiden saavuttamista ja energiaomavaraisuuden nostoa Euroopassa. Investointi alleviivaa myös edistyksellistä tuotantoprosessiamme, joka mahdollistaa entistä useampien metallien talteenoton kustannustehokkaasti.

Vastuullisuus on toimintamme ytimessä, ja näemme sen kehittämisen tuovan kilpailuetua akkukemikaalimarkkinoilla. Loppuvuodesta 2023 sovittuun rahoitusjärjestelyyn liittyen määritimme yhdessä pankkien kanssa kolme vastuullisuuden avainmittaria, joiden saavuttaminen alentaisi rahoituskustannuksiamme. Jatkoimme myös valmisteluja EU:n kestävyysraportointivaatimusten (CSRD) noudattamiseksi ja raportoimme niiden mukaisesti vuodesta 2025 alkaen. Kesäkuussa 2024 julkaisimme tuoreimman kestävän kehityksen katsauksemme.

Jatkamme operatiivisen toimintamme jatkuvaa kehittämistä. Alkuvuonna aloitettu 10 miljoonan euron vuotuisiin säästöihin tähtäävä kannattavuusohjelma etenee suunnitelmien mukaan. Lisäksi katsauskauden aikana nimitimme johtoryhmään kaksi uutta jäsentä ja teimme päivityksiä jäsenten vastuisiin.

Lähiajan painopistealueitamme ovat uraanin talteenoton ylösajo suunnitelmien mukaisesti sekä merkittävien investointihankkeiden läpivieminen. Nämä hankkeet liittyvät uuteen sekundääriliuotusalueeseen ja toiminnassa olevan Kuusilammen louhoksen seuraavien vaiheiden hyödyntämisen valmisteluihin. Olemme myös hakemassa alueen toiselle, vielä hyödyntämättömälle, Kolmisopen malmiolle strategista statusta osana EU:n kriittisten raaka-aineiden (CRMA) asetuksen mukaista toimitusketjua.

Näiden toimenpiteiden ja Suomenkin mittapuulla merkittävien investointien avulla varmistamme toimintamme jatkuvuuden pitkälle tulevaisuuteen ja samalla parannamme Terrafamen kilpailukykyä ja edelläkävijyyttä osana globaalia akkuteollisuutta.

Markkinaympäristö

Sähköauto- ja akkumarkkinat

Rho Motionin Monthly EV Battery Chemistry Assessment -raportin mukaan tammi−toukokuussa 2024 myytiin globaalisti yhteensä noin 5,5 (4,6) miljoonaa sähköhenkilöautoa ja kevyttä hyötyajoneuvoa, mikä on noin 21 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023 vastaavana ajanjaksona. Vuonna 2023 myynti kasvoi noin 35 prosenttia vuodesta 2022.

Myydyt sähköhenkilöautot ja kevyet hyötyajoneuvot

Milj. kpl 1−5/2024 1−5/2023 Muutos, % Muutos 2022−2023, %
Kiina 3,25 2,47 32 32
USA ja Kanada 0,65 0,61 7 59
Eurooppa 1,18 1,13 4 18
Muut maat 0,45 0,35 31 77
Yhteensä 5,54 4,56 21 35

Lähde: Rho Motion Monthly EV Battery Chemistry Assessment

Akkukennojen ja katodimateriaalien valmistajat ovat kertoneet investoinneista gigatehtaisiin, jotka vahvistavat Pohjois-Amerikan ja Euroopan akkumarkkinoita. Rho Motionin mukaan sähköautojen globaalin myynnin arvioidaan jatkavan kasvuaan vuonna 2024, joskin hieman aiempaa maltillisemmin. Myynnin odotetaan kasvavan noin 24 prosenttia 16,8 miljoonaan autoon.

Toukokuussa 2024 sähköautojen akkujen myyntipainotettu keskikoko (kaikki ajoneuvoluokat mukaan lukien) oli 52,0 kWh (50,8 kWh).

Sähköautojen akkumarkkinat ovat jakautuneet korkean nikkelipitoisuuden NCM-akkuihin ja LFP-akkuihin. NCM 811 -akkujen, joissa nikkelin osuus on suuri, markkinaosuus oli vuoden 2024 toukokuussa 21 prosenttia pysyen samalla tasolla kuin vuotta aiemmin. LFP-akkujen markkinaosuus oli vuoden 2024 toukokuussa 47 prosenttia, kun vuotta aiemmin osuus oli 40 prosenttia.

Sähköautoja, joissa hyödynnetään NCM-akkuteknologiaa, myytiin 2,9 (2,4) miljoonaa kappaletta vuoden 2024 tammi–toukokuun aikana. Myynti kasvoi noin 18 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan. LFP-teknologiaa hyödyntävien sähköautojen myynti kasvoi 31 prosenttia 2,3 (1,8) miljoonaan autoon.

Gigawattitunneissa NCM-akkujen kysyntä tammi–toukokuussa 2024 kasvoi noin 18 prosenttia 148,9 (125,9) GWh:iin verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan. NCM 811 -akkujen osuus kasvoi noin 33 prosenttia 62,2 (46,8) GWh:iin. LFP-akkujen osuus nousi noin 31 prosenttia 120,5 (91,1) GWh:iin. (Lähde: Rho Motion Monthly EV Battery Chemistry Assessment)

Nikkelimarkkina

Nikkelin hinta oli Lontoon metallipörssissä (London Metal Exchange, LME) vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla selvästi alhaisemmalla tasolla kuin vuoden 2023 vastaavana ajanjaksona. Keskimääräinen markkinahinta tammi−kesäkuussa 2024 oli 17 487 (24 212) USD/t, mikä oli noin 28 prosenttia alhaisempi kuin vuoden 2023 vastaavana ajanjaksona. Nikkelin keskimääräinen markkinahinta huhti−kesäkuussa 2024 oli 18 415 (22 308) USD/t, mikä on noin 17 prosenttia alhaisempi kuin vuoden 2023 vastaavana ajankohtana. Verrattuna vuoden 2024 ensimmäiseen neljännekseen nikkelin keskimääräinen markkinahinta nousi kuitenkin noin 11 prosenttia.

Myös nikkelisulfaatin hinta (SPOT China) laski selvästi, ja keskimääräinen hinta tammi−kesäkuussa 2024 oli 17 039 (20 789) USD/t, mikä oli noin 22 prosenttia alhaisempi kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Keskimääräinen markkinahinta huhti−kesäkuussa 2024 oli 22 308 (28 940) USD/t, mikä on noin 12 prosenttia alhaisempi kuin vuoden 2023 vastaavana ajankohtana. Verrattuna vuoden 2024 ensimmäiseen neljännekseen nikkelisulfaatin keskimääräinen markkinahinta nousi noin 11 prosenttia. Nikkelisulfaatin spot-hinnan määritys (SPOT China) ei ole vuoden 2022 jälkeen ollut täysin kytköksissä LME-hintaan.

London Metal Exchangen (LME) ja Shanghai Futures Exchangen (SHFE) yhteenlasketut nikkelivarastot olivat kesäkuun 2024 lopussa 117 872 tonnia, mikä oli lähes kolme kertaa korkeampi taso kuin vuoden 2023 vastaavana ajankohtana (41 641). Nikkelivarastojen vuoden 2021 toiselta neljännekseltä alkanut voimakas lasku kääntyi nousuksi vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä, ja kesäkuun 2024 lopun varastot olivat noin 19,5 prosenttia korkeammalla tasolla kuin maaliskuun 2024 lopussa (98 605). Kesäkuun 2024 lopun varastotaso vastasi 1,8 viikon (0,7) kysyntää.

Liikevaihto ja taloudellinen tulos

Huhti−kesäkuu 2024

Liikevaihto oli 116,0 (91,4) miljoonaa euroa, mikä oli 21,2 prosenttia vertailukautta enemmän. Nousua tukivat etenkin metallipuolituoteliiketoiminnan korkeat tuotanto- ja toimitusmäärät.

Akkukemikaaliliiketoiminnan liikevaihto oli 29,4 (32,1) miljoonaa euroa eli 25,3 prosenttia (35,1) koko yhtiön liikevaihdosta. Akkukemikaalitehtaan pysäytys huhtikuussa poliittisten lakkojen vuoksi sekä suunniteltu huoltoseisokki laskivat tuotantomääriä. Lisäksi nikkelisulfaatin alhaisempi markkinahinta vaikutti liikevaihtoon alentavasti. Vertailukaudella akkukemikaalitehdas pysäytettiin noin kahdeksi kuukaudeksi Kiinan markkinoiden notkahduksen vuoksi.

Metallipuolituoteliiketoiminnan liikevaihto oli 86,6 (59,3) miljoonaa euroa. Tuotanto- ja toimitusmäärät olivat korkealla tasolla, mikä tasapainotti alhaisempia markkinahintoja.

Käyttökate oli -2,4 (-17,4) miljoonaa euroa, mikä oli -2,1 (-19,0) prosenttia liikevaihdosta. Liiketulos oli    -20,3 (-32,9) miljoonaa euroa. Parantuneella kustannustehokkuudella sekä metallipuolituoteliiketoiminnan korkeilla tuotanto- ja toimitusmäärillä oli positiivinen vaikutus tulokseen. Lisäksi hintasuojaukset pehmensivät myyntihintojen laskun vaikutusta liikevaihtoon ja tulokseen. Alhaisemmat metallien markkinahinnat sekä akkukemikaalitehtaan tuotanto- ja toimitusmäärien lasku heikensivät tulosta.

Liiketoiminnan vapaa kassavirta* oli -14,9 (-33,9) miljoonaa euroa. Kassavirtaan vaikutti negatiivisesti meneillään oleva merkittävä investointiohjelma.

Tammi−kesäkuu 2024

Liikevaihto oli 246,0 (264,1) miljoonaa euroa, mikä oli 6,9 prosenttia vertailukautta vähemmän. Lasku johtui alhaisemmista akkukemikaalitehtaan tuotanto- ja toimitusmääristä sekä laskeneista metallien markkinahinnoista.

Akkukemikaaliliiketoiminnan liikevaihto oli 65,0 (98,3) miljoonaa euroa eli 26,4 prosenttia (37,2) koko yhtiön liikevaihdosta. Akkukemikaalitehtaan pysäytys huhtikuussa laski tuotantomääriä. Lisäksi nikkelisulfaatin alhaisempi markkinahinta vaikutti liikevaihtoon alentavasti. Vertailukausi oli ensimmäisen vuosineljänneksen osalta vahva, mutta akkukemikaalitehtaan pysäytys noin kahdeksi kuukaudeksi Kiinan markkinoiden notkahduksen vuoksi heikensi toista neljännestä.

Metallipuolituoteliiketoiminnan liikevaihto oli 181,0 (165,8) miljoonaa euroa. Tuotanto- ja toimitusmäärät olivat korkealla tasolla, mikä tasapainotti alhaisempia markkinahintoja.

Käyttökate oli 37,5 (25,4) miljoonaa euroa, mikä oli 15,2 (9,6) prosenttia liikevaihdosta. Liiketulos oli 3,3 (-5,5) miljoonaa euroa. Käyttökatteen ja liiketuloksen nousu johtui parantuneesta kustannustehokkuudesta. Lisäksi hintasuojaukset pehmensivät myyntihintojen laskun vaikutusta liikevaihtoon ja tulokseen. Alhaisemmat metallien markkinahinnat sekä akkukemikaalitehtaan tuotanto- ja toimitusmäärien lasku heikensivät tulosta.

Liiketoiminnan vapaa kassavirta* oli -44,5 (-22,0) miljoonaa euroa. Kassavirtaan vaikuttivat negatiivisesti meneillään oleva merkittävä investointiohjelma sekä poliittisista lakoista johtunut käyttöpääoman kasvu.

*) Liiketoiminnan vapaa kassavirta ylläpitoinvestointien jälkeen = Käyttökate - Käyttöpääoman muutos – Ylläpitoinvestoinnit

Huhti−kesäkuun keskeisiä tapahtumia

Terrafamen muutosneuvottelut päättyivät

Terrafame kertoi 5.4.2024 saaneensa helmikuussa aloitetut muutosneuvottelut päätökseen. Neuvottelujen lopputuloksena Terrafame vähentää tuotannollisten ja taloudellisten syiden sekä toimintojen uudelleen järjestelyiden perusteella 34 henkilötyövuotta, joista irtisanomisia on 27.

Muutosneuvottelut liittyivät helmikuussa 2024 käynnistettyyn kannattavuusohjelmaan. Muutosneuvotteluissa Terrafame ja henkilöstön edustajat löysivät lisäksi muita toimenpiteitä, jotka parantavat Terrafamen kannattavuutta. Yhtiö arvioi, että ohjelman toimenpiteiden kassavirtavaikutukset ovat vuonna 2024 yhteensä noin 10 miljoonaa euroa, joista henkilöstövähennysten osuus on noin miljoona euroa. Vuodesta 2025 eteenpäin kassavirtavaikutusten arvioidaan olevan yhteensä 10−14 miljoonaa euroa vuodessa, joista henkilöstöön liittyvien toimenpiteiden vaikutus on noin 2 miljoonaa euroa.

Terrafame pysäytti akkukemikaalitehtaan kansallisten lakkojen vuoksi

Terrafame tiedotti 5.4.2024 pysäyttävänsä akkukemikaalitehtaan arviolta neljäksi viikoksi. Päätöksen taustalla olivat logistiikkaketjuun vaikuttaneet useita viikkoja jatkuneet kansalliset lakot. Lakoista johtuen Terrafame ei voinut suorittaa akkukemikaalitehtaan tuotteiden vientitoimituksia, minkä seurauksena tuotteita jouduttiin varastoimaan Terrafamen teollisuusalueelle.

Akkukemikaalitehtaan tuotantokatkos ei vaikuttanut Terrafamen metallipuolituotteiden tuotantoon.

Nimityksiä Terrafamen johtoryhmässä

David Garcia-Balbuena, FM, nimitettiin Chief Production Officer -tehtävään ja johtoryhmän jäseneksi 1.6.2024 alkaen. Garcia-Balbuena siirtyi johtoryhmään bioliuotuksen ja vesienhallinnan osastojohtajan tehtävästä. Ennen nimitystään Garcia-Balbuena on toiminut erilaisissa päällikkötehtävissä bioliuotuksen ja vesienhallinnan sekä geologian ja kaivossuunnittelun osastoilla.

Kristian Granit, DI, nimitettiin Chief Services Officer -tehtävään ja johtoryhmän jäseneksi 1.6.2024 alkaen. Granit siirtyi johtoryhmään apulaistuotantojohtajan tehtävästä. Tätä ennen hän on toiminut erilaisissa päällikkö- ja johtotehtävissä akkukemikaalitehtaalla, metallien talteenotossa ja sähköautomaatiokunnossapidossa.

Aiemmin teknologiajohtajana toiminut Antti Arpalahti jatkaa johtoryhmässä Chief Technology, Strategy and Projects Officer -tehtävässä vastuualueenaan tutkimus ja kehitys, strategia sekä projektit.

Terrafame käynnisti uraanin talteenoton

Terrafame käynnisti 18.6.2024 luonnonuraanin talteenoton Sotkamon teollisuusalueellaan. Yhtiön tuotantoprosessi mahdollistaa louhittavassa malmissa pieninä pitoisuuksina olevan luonnonuraanin hyödyntämisen sivutuotteena. Talteen otettu uraani toimitetaan Terrafamelta ulkomaille jatkojalostettavaksi, minkä jälkeen se käytetään ydinenergian tuotannossa. Investoinnit talteenoton valmisteluun olivat yhteensä noin 20 miljoonaa euroa. Uraanin talteenotto kasvattaa Terrafamen liikevaihtoa tuotantolaitoksen ylösajovaiheen jälkeen arviolta noin 30−40 miljoonaa euroa vuodessa, mikä on joitakin prosentteja yhtiön arvioidusta liikevaihdosta tulevina vuosina.

Investoinnit

Vuoden 2024 tammi−kesäkuussa investoinnit olivat yhteensä 134,8 (59,2) miljoonaa euroa. Tästä tuottavuuden parantamiseen ja kapasiteetin kasvattamiseen käytettiin 42,3 (8,5) miljoonaa euroa ja ylläpitoinvestointeihin 92,5 (50,7) miljoonaa euroa.

Investoinnit, milj. euroa  1−6 2024 1−6 2023 Muutos
Ylläpitoinvestoinnit  92,5 50,7 82,4 %
Investoinnit tuottavuuden parantamiseen ja kapasiteetin kasvuun  42,3 8,5 n.a.
Investoinnit yhteensä 134,8 59,2 127,7 %

Tuotannon ylläpitoinvestoinnit koostuivat pääosin Kuusilammen louhoksen seuraavien vaiheiden hyödyntämiseen liittyvistä valmistelevista töistä. Muita merkittävimpiä investointikohteita olivat sivukivialueen uuden lohkon rakennustöiden aloittaminen, uusien sekundäärilohkojen 5−6 valmistelevat työt sekä kaivoskaluston uusiminen.

Merkittävimmät investoinnit tuottavuuden parantamiseen ja kapasiteetin kasvuun liittyivät uraanin talteenoton valmisteluun sekä Kolmisopen malmion hyödyntämiseen liittyviin valmistelutöihin.

Elokuussa 2023 Terrafame teki päätöksen investoida yli 200 miljoonaa euroa uuteen sekundääriliuotusalueeseen, joka otetaan suunnitelmien mukaan käyttöön vuonna 2026. Uusia sekundääriliuotusalueita tarvitaan teollisuusalueella vanhojen alueiden tullessa täyteen.

Osakkeet ja osakkeenomistajat

Terrafamella on yksi osakelaji. Kesäkuun 2024 lopussa yhtiöllä oli 5 968 655 (5 005 287) osaketta, osakepääoma oli 2,0 (2,0) miljoonaa euroa ja oma pääoma 782,0 (647,7) miljoonaa euroa.

Kesäkuun 2024 lopussa Suomen valtion erityistehtäväyhtiö Suomen Malmijalostus Oy (Finnish Minerals Group, FMG) omisti Terrafamesta 56,1 (66,9) prosenttia, Trafiguran hallinnoimat Galena-rahastot 39,4 (31,0) prosenttia ja Mandatum 4,5 (2,1) prosenttia.

Suomen Malmijalostuksen omistusosuus voi tulevaisuudessa laskea alimmillaan 50,1 prosenttiin, jos Trafigura ja Mandatum käyttävät kaikki optio-oikeutensa. Tällöin Trafiguran omistusosuus olisi noin 45,0 prosenttia ja Mandatumin noin 5,0 prosenttia.

Hallinnointi

Terrafamen yhtiökokous pidettiin 20.3.2024. Yhtiökokous vahvisti vuoden 2023 tilinpäätöksen, päätti hallituksen esityksen mukaisesti tuloksen käsittelystä sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille sekä toimitusjohtajalle.

Yhtiökokouksessa hallituksen jäsenmääräksi vahvistettiin seitsemän. Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Lauri Ratia, Matti Hietanen, Jesus Fernandez, Riitta Mynttinen, Julian Sanchez ja Jyrki Vainionpää. Uudeksi jäseneksi valittiin Peter Schuhmacher. Tuomo Mäkelä oli ilmoittanut, ettei ollut käytettävissä valittavaksi hallituksen jäseneksi. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Lauri Ratia ja varapuheenjohtajaksi Matti Hietanen.

Yhtiökokous päätti pitää hallituksen palkkiot ennallaan. Hallituksen puheenjohtajalle maksetaan vuosipalkkiona 72 000 euroa. Hallituksen jäsenen vuosipalkkio on 36 000 euroa. Lisäksi hallituksen puheenjohtajalle ja jäsenelle maksetaan 600 euroa jokaisesta hallituksen tai sen asettamien valiokuntien kokouksesta, jossa puheenjohtaja tai jäsen on ollut läsnä.

Tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab päävastuullisena tilintarkastajana KHT Toni Aaltonen.

Henkilöstö ja kumppaniverkosto

Terrafamen teollisuusalueella työskentelee säännöllisesti noin 1 900 henkilöä. Terrafamen palveluksessa oli kesäkuun 2024 lopussa 935 (887) henkilöä. Lisäys johtui uraanin talteenoton käynnistämisestä ja kesätyöntekijöistä, joita Terrafamella työskentelee tänä kesänä noin 120.

Teollisuusalueella työskenteli raportointikauden aikana keskimäärin 1 248 (1 046) urakoitsijoiden ja alihankkijoiden palveluksessa olevaa henkilöä (kokoaikaisiksi muutettuna, FTE). Lisäys johtui uuden sekundääriliuotusalueen rakennustöistä ja sivukiven ajomääristä Kuusilammen avolouhoksella.

Vastuullisuus

Vastuullisuus ja jatkuva parantaminen ovat Terrafamelle kaiken toiminnan lähtökohta. Terrafamen hallitus on hyväksynyt vastuullisuusohjelman vuosille 2022−2024 ja sen päämäärät, mukaan lukien hiilineutraaliuden saavuttaminen yhtiön omissa toiminnoissa vuoteen 2039 mennessä.

Terrafamen vastuullisuus kattaa laajasti ympäristön, sosiaalisen vastuun ja hyvän hallinnon toiminta-alueet. Vastuullisuusohjelman teemat on kytketty YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin niiltä osin kuin näissä on selviä yhtymäkohtia. Terrafame on myös sitoutunut YK:n Global Compact -aloitteeseen, joka tarjoaa kansainvälisesti hyväksytyn viitekehyksen vastuullisuuden osoittamiseen. Aloitteen kymmenen periaatetta pohjautuvat kansainvälisiin ihmisoikeuksia, työelämän oikeuksia, ympäristöä ja korruption vastaisuutta koskeviin sopimuksiin.

Lisäksi kaikkien Terrafamen työntekijöiden sekä kumppaniyritysten ja palvelu- ja tarveainetoimittajien tulee noudattaa Terrafamen toimintatapaperiaatteita (Code of Conduct) sekä kestävän kehityksen politiikan mukaisia periaatteita. Politiikan käytännön toteutusta tukevat Terrafamen sertifioitu johtamisjärjestelmä (ISO 9001, ISO 45001 ja ISO 14001) sekä tarkemmat toimintaohjeet.

Terrafamen tuorein kestävän kehityksen katsaus julkaistiin kesäkuussa 2024, ja se on saatavilla osoitteessa www.terrafame.fi > Yritys > Raportit ja esitykset.

Työturvallisuuden tunnusluvut

Turvallisuus on yksi Terrafamen arvoista, ja jatkuva turvallisuuskulttuurin kehittäminen on ollut tärkeimpiä painopistealueita yhtiön aloitushetkestä alkaen. Toiminnan teollisuusalueella tulee olla turvallista sekä omille työntekijöille että yhteistyökumppaneiden työntekijöille, kaikissa olosuhteissa ja kaikissa tilanteissa. Kumppaniyritysten tapaturmataajuuden selkeään laskuun vaikutti Terrafamen ja kumppaniyritysten yhteinen pitkäjänteinen työ työturvallisuuden parantamiseksi. Tavoitteena on nolla tapaturmaa.

Tapaturmataajuus, 12 kk LTIFR1 30.6.2024 30.6.2023 Muutos
Tapaturmataajuus, Terrafamen työntekijät 3,7 4,3 -14,0 %
Tapaturmataajuus, kumppaniyritykset 4,6 6,7 -31,3 %
Tapaturmataajuus, yhteensä teollisuusalueella 4,3 5,7 -24,6 %

Ympäristötarkkailu

Terrafame seuraa teollisuusalueen ympäristön tilaa lupapäätösten ja viranomaisen hyväksymän velvoitetarkkailuohjelman mukaisesti. Ympäristötarkkailun vuosiraportit ovat saatavilla Terrafamen verkkosivuilta osoitteesta www.terrafame.fi > Naapureille > Ympäristötarkkailuraportit. Vuoden 2023 raportti valmistui toukokuussa 2024.

Vesistöjen sulfaattikuormitus on Terrafamen tuotannon keskeisimpiä ympäristövaikutuksia. Sulfaattikuormitusta kertyi hulevesien puhdistamisesta ja puhdistetun veden juoksutuksesta. Sulfaattikuormituksen kasvu tammi-kesäkuussa 2024 johtui suuremmista puhdistettujen purkuvesien juoksutusmääristä. Sulfaattikuormitus oli kuitenkin selvästi alle vuosittaisten luparajojen.

Keskeiset purkuvesiin liittyvät tunnusluvut 1−6 2024 1−6 2023
Puhdistetut purkuvedet, Mm3 5,6 3,8
Purkuvesien sulfaatti, tonnia (lupakiintiö yhteensä 17 000 t/a) 6 057 4 016

Muut keskeiset kestävän kehityksen tunnusluvut ovat saatavilla yhtiön kestävän kehityksen katsauksessa osoitteessa www.terrafame.fi > Yritys > Raportit ja esitykset.

Lupa-asiat

Terrafame ilmoitti 20.6.2022 jättäneensä Kolmisopen malmion hyödyntämistä ja kaivospiirin laajentamista koskevan ympäristölupahakemuksen Pohjois-Suomen aluehallintovirastolle. Kolmisoppi on Terrafamen kaivospiirillä sijaitseva toinen, vielä hyödyntämätön malmiesiintymä. Kolmisoppi mukaan lukien Euroopan suurimmat nikkelimalmivarat sijaitsevat Terrafamen kaivospiirillä Sotkamossa. Nikkelin lisäksi malmista otetaan talteen sinkkiä, kobolttia ja kuparia. Vuodesta 2021 alkaen nikkeli ja koboltti on jalostettu yhtiön akkukemikaalitehtaalla sähköautojen akuissa käytettäviksi akkukemikaaleiksi.

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto antoi 17.2.2023 päätöksen, jolla Kolmisoppi-hankkeen lupahakemus jätetään käsittelemättä. Keskeinen este lupahakemuksen käsittelylle kesäkuussa 2022 jätetyssä laajuudessa on, että hankkeen edellyttämään vesienhoitosuunnitelman tavoitteista poikkeamiseen tarvittava menettely vaatii lakimuutoksen, joka on tällä hetkellä vasta valmisteluvaiheessa.

Terrafame on päättänyt muuttaa Kolmisoppi-hankkeen suunnitelmia siten, että hanke etenee kaksivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa haetaan lupaa Kolmisopen maa-alueella olevan malmiesiintymän hyödyntämiseksi louhinnan ajoittuessa vuosille 2028−2033. Ensimmäisen vaiheen lupahakemus jätettiin Pohjois-Suomen aluehallintovirastolle kesällä 2023. Toisessa vaiheessa haetaan lupaa louhoksen laajentamiselle myös vesialueelle louhinnan ajoittuessa vuosille 2040−2050. Vuosina 2033−2040 louhinta tapahtuu nykyisessä Kuusilammen louhoksessa.

Tammikuussa 2024 Terrafame kertoi, että yhtiö on saanut Vaasan hallinto-oikeudelta (VHO) kaksi välipäätöstä, joista toinen liittyy yhtiön päälupaan ja toinen sivukivialueeseen KL1.

Keskeiset tapahtumat katsauskauden jälkeen

Terrafamella ei ollut merkittäviä tapahtumia katsauskauden jälkeen.

Lähiajan näkymät

• Akkukemikaalitehtaan tuotannon ylösajoa jatketaan. Akkukemikaalien markkinat jatkuvat haastavina vuonna 2024, mutta Terrafamen tuotantoprosessi mahdollistaa joustavan toiminnan myös puolituotemarkkinoilla.
  • Perusmetallien ja akkukemikaalien hintakehitykseen liittyy huomattavaa epävarmuutta.
  • Terrafame jatkaa työturvallisuuden kehittämistä, toimintansa tehostamista ja kannattavuuden parantamista.
  • Uraanin talteenoton ylösajovaiheen toteutus.

Lisätietoa
Toimitusjohtaja Seppo Voutilainen, Terrafame Oy, p. 020 7130 800 (vaihde), seppo.voutilainen(at)terrafame.fi

Suomenkielinen webcast-tiedotustilaisuus järjestetään 26.7.2024 klo 12.00, missä Terrafamen toimitusjohtaja Seppo Voutilainen ja talousjohtaja Ville Sirviö käyvät läpi yhtiön tuloksen. Webcastia voi seurata suorana osoitteessa terrafame.videosync.fi/q2-2024. Kysymyksiä voi esittää sivun alareunassa sijaitsevalla lomakkeella.

Terrafame keventää liikenteen hiilijalanjälkeä toimittamalla globaalille akkuteollisuudelle vastuullisesti tuotettuja akkukemikaaleja. Terrafamen teollisuusalueella sijaitsee yksi maailman suurimmista sähköajoneuvojen akuissa käytettävien akkukemikaalien tuotantolinjoista. Laitos pystyy tuottamaan nikkelisulfaattia noin miljoonan sähköautoon vuodessa. Terrafamen tuottaman nikkelisulfaatin hiilijalanjälki on yksi teollisuuden pienimmistä.

Terrafamen integroitu, ainutlaatuinen ja energiatehokas tuotantoprosessi kaivoksesta akkukemikaaleihin sijaitsee yhdellä ja samalla teollisuusalueella. Se tarjoaa asiakkaille läpinäkyvän, jäljitettävän ja aidosti eurooppalaisen akkukemikaalien tuotantoketjun.

Terrafame Oy on perustettu vuonna 2015. Vuonna 2023 Terrafamen liikevaihto oli 560,9 miljoonaa euroa. Yhtiön teollisuusalueella työskentelee säännöllisesti noin 1 900 henkilöä, joista noin puolet on kumppaniyritysten työntekijöitä.