Älä jämähdä paikoillesi – katkaise korona-arki säännöllisellä happihyppelyllä

Vaikka arkea on monin tavoin rajoitettu, ulkona liikkuminen on yhä sallittua – kunhan muistaa pitää turvavälin muihin. Säännölliset happihyppelyt kannattaa ottaa osaksi arkea viimeistään nyt.

Monen harrastustoiminnan ja aktiviteetin ollessa tauolla suuri osa ajasta kuluu nyt neljän seinän sisällä. Ihminen on kuitenkin tehty liikkumaan, ja kevään tuomat mahdollisuudet ulkoliikuntaan on syytä hyödyntää. Ulkoilu on yhä sallittua, kunhan pitää turvavälin muihin ja välttää ruuhkaisimpia reittejä.

– Liikkuminen on ihmisille luontaista ja vähentää riskiä moniin sairauksiin. Lisäksi liikunta on unen ja terveellisen ravinnon ohella keskeinen tekijä palautumisen ja levon kannalta. Kevät on mainio aika lähteä luontoon liikkumaan, sanoo yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen Terveystalosta.

Ulkona liikkuminen auttaa jaksamaan ja myös kuormittaa kehoa monipuolisesti.

– Raikas ulkoilma ja luonnonläheisyys lisäävät tutkitusti henkistä hyvinvointia ja antavat energiaa. Ulkona liikkuessa kokonaiskuormittavuus on usein vaihtelevampaa ja voi luonnossa treenatessa olla jopa suurempaa. Esimerkiksi metsäpoluilla kävellessä alaraajat ja keskivartalon lihakset kuormittuvat monipuolisesti ja koordinaatio sekä motoriikka saavat harjoitusta.

Lasten leikeistä intensiivistä treeniä

Ulkona voi tehdä muutakin kuin kävellä tai juosta, esimerkiksi siirtyä vesille melomaan tai tehdä lihaskuntoharjoitteita hyödyntäen erilaisia luonnonmuodostelmia, kuten kantoja tai kallioita. Tärkeintä on löytää itselle mieluinen tapa liikkua.

– Kiireiselle ihmiselle hyvä vaihtoehto on kävely- tai juoksulenkki aamulla ennen töiden aloittamista. Myös pyöräily on mukava ja kohtuullisen nopea tapa liikkua. Jos perheessä on pieniä lapsia, ulkoliikuntaan voi lähteä lapsen ehdoilla. Lapsen leikkeihin kannattaa myös osallistua ja hyödyntää palloja ja muita leikkivälineitä liikkumiseen. Jos aikuinen touhuaa samalla intensiteetillä kuin lapsi, voi liikkuminen olla hyvinkin intensiivistä treeniä, Halonen huomauttaa.

Asianmukainen varustus on Halosen mukaan tärkeää, jotta ulos tulisi lähdettyä useamminkin.

– Oikeanlainen vaatetus on liikuntakokemuksen kannalta oleellista, oli sää mikä hyvänsä. Vaatteiden tulisi olla mukavia, hengittää ja poistaa kosteutta. Luonnossa liikkuessa asianmukainen varustus myös pienentää rasitusvammojen todennäköisyyttä.

Joskus on vaikea saada itseään sohvalta ylös ja ulos, vaikka vaatetus ja keli olisivatkin kohdallaan. Tällöin on syytä muuttaa omaa asennoitumista liikuntaan.

– Jos ajattelee, ettei jaksaisi laittaa vermeitä niskaan vaan tekisi mieli jäädä sohvalle selailemaan somea, tulee harvoin lähdettyä liikkeelle. Kannattaa keskittyä liikunnan jälkeiseen hyvään ja palkitsevaan tunteeseen. Pienikin rasitus ja hikoilu kohentaa kuntoa ja vähentää kurjia ajatuksia. Sadesäänkin voi kääntää edukseen ajatellen saavansa ihanaa hapekasta ilmaa!

5 vinkkiä ulkoliikuntaan

1. Suuntaa luontoon.
    Luonnon hiljaisuudessa liikkuminen laskee verenpainetta, vähentää stressiä ja rauhoittaa kehoa. Kaunista luontomaisemaa katsellessa myös mieli lepää. Suosituimpien ulkoilukohteiden ja kansallispuistojen ruuhkaisimpien lenkkireittien sijaan nyt kannattaa suunnata ennemmin omaan lähimetsään, jossa on väljempää.

2. Hengitä keuhkot täyteen raikasta ilmaa.
    Raikas ulkoilma virkistää oloa ja syvään hengittäminen auttaa rentoutumaan.

3. Kohenna kuntoa monipuolisesti.
    Ulkona liikkuminen kuormittaa kehoa monipuolisesti. Kokeile eri liikuntamuotoja ja hyödynnä ulkotreenissä erilaisia luonnonmuodostelmia tai ilmaisia lähiliikuntapaikkoja.

4. Pue ylle oikeat varusteet.
    Oikeanlainen vaatetus parantaa viihtyvyyttä säällä kuin säällä. Asianmukaisella varustuksella myös riski rasitusvammoihin pienenee.

5. Keskity hyvään fiilikseen.
    Motivoi itseäsi palkitsevalla tunteella, jonka liikunnan jälkeen saa!

Lisätietoa medialle:

Terveystalon viestintä/mediapäivystys, p. 050 358 1170, viestinta@terveystalo.com
Kysy meiltä asiantuntijaa myös muihin terveysaiheisiin!

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa noin 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2019 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,7 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com.