Älykkäät tietojärjestelmät tukevat kokonaisterveyden ammattilaisten työtä

Terveystalossa otetaan joulukuussa käyttöön alan älykkäin ohjausmalli, joka konkretisoituu laadukkaana hoitona potilaan parhaaksi. Kyse on kahden, perinteisesti toisistaan erillisenä toimivan lääketieteen alan – suunterveyden ja yleislääketieteen – potilastietojärjestelmien välille rakennetusta yhteydestä sekä määritellyistä hoitoketjuista, joissa tunnistetaan tilanteet milloin asiakas tulee ohjata lääkärin vastaanotolta suun terveyden ammattilaiselle kokonaisvaltaisen hoidon varmistamiseksi.

Tietojärjestelmien välillä tuettu ohjaus käynnistyy neljällä hoitoketjulla, joiden toteutumista seurataan systemaattisesti. Välittömästi käyttöönotettavat hoitoketjut ovat diabetesta sairastavan, nivelrikkopotilaan, refluksipotilaan ja hammasperäisen poskiontelontulehduksen hoitoketju, joiden kaikkien hoidossa hammaslääkärin hoidolla ja tulehduksista vapaalla suulla on tunnistettu olevan merkittävä vaikutus. Vuoden 2021 aikana vastaavia rajat ylittäviä hoitoketjuja määritetään lisää ja pyritään rakentamaan älykkäitä herätteitä myös näihin. Tavoitteena on entisestään nostaa Terveystalossa tarjottavan hoidon lääketieteellistä laatua ja huolehtia yhä kattavammin suomalaisten kokonaisterveydestä.

– Tyypillisesti eri ammattikuntien välinen yhteistyö ei vielä ole juurtunut syvälle rakenteisiin, etenkään perusterveydenhuollossa. Erikoissairaanhoidossa sen sijaan joidenkin klinikoiden ja suusairauksien välillä esiintyy vakiintunutta yhteistyötä. Terveystalossa järjestelmin tuettu, prosesseissa oleva yhteistyö on vallankumouksellista ja synnyttää uutta hoitokulttuuria ja ajattelutapaa, josta suurimman hyödyn saavat potilaat, kertoo Terveystalon suunterveyden ylilääkäri Tanja Ketola-Kinnula.

Neljä hoitoketjua kokonaisterveyden pioneereina

Tunnistamalla suun tulehdusten hoidon yhteyden kansantautien ehkäisyyn, onnistutaan sairastuneille potilaille turvaamaan oikea ja turvallinen hoito. Terveystalon potilastietojärjestelmään sisäänrakennetut herätteet neljälle hoitoketjulle toimivat pioneereina kokonaisterveyttä varmistamassa.

Jos herää epäilys, ettei selvitä ilman tekoniveltä, on syytä hakeutua hammaslääkäriin

Polven ja lonkan nivelrikon yleistyvä hoitovaihtoehto on tekonivel. Yleinen käytäntö on, että ortopedi lähettää potilaan hammaslääkärille ennen leikkausta varmistamaan, ettei suussa ole tulehduksia. Valitettavan usein potilaat hakeutuvat hoitoon vasta muutama viikko ennen leikkausaikaa, jolloin ei enää ennätetä hoitaa hampaita kuntoon ajan kanssa. Pahimmassa tapauksessa hoitojakso hammaslääkärissä siirtää leikkausta, jolloin sairasloma pitkittyy ja leikkausta vaativa tilannekin voi pahentua.

– Jotta leikkaus onnistuu suunnitellulla aikataululla ja kaikki tulehdukset saadaan aisoihin, se edellyttää, että suun terveyteen kiinnitetään huomiota jopa jo noin 2-3 vuotta ennen varsinaista leikkausta. Hammaslääkärin hoitoon tulee lähettää siis samalla hetkellä, kun ensimmäisen kerran arvioidaan, että tästä ei taideta selvitä ilman tekoniveltä, kertoo Ketola-Kinnula.

Tulehdus suussa voi altistaa kansantaudille

Kakkostyypin diabetes on kansantauti, jonka hoidossa suun tulehdusten hoidolla on tunnistettu olevan yhtä merkittäviä vaikutuksia pitkän aikavälin verensokeriarvoon, kuin lääkeaineella, joka diabeteksen hoitoon tarkoitettuna pääsee markkinoille. Säännölliset hammastarkastukset ja suuhygienistikäynnit ovat diabetesta sairastavalle tärkeitä, koska riski suun sairauksille on kohonnut ja pitkälle edettyään ne ovat erityisesti diabetesta sairastavilla vaikeasti hoidettavia.

Tämä tarkoittaa sitä, että hampaita voidaan joutua poistamaan ja myös sitä, että pitkäaikainen tulehdus suussa kohottaa ennestäänkin diabetesta sairastavan korkeaa sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Samoin tiedetään, että suussa muhivat infektiot voivat myös olla tälle sairaudelle altistava riskitekijä.

Antibioottihoito auttaa hetken, hammaslääkärissä hoidetaan juurisyy kuntoon

Tilastojen mukaan myös yli 10% poskiontelontulehduksista voi johtua yläposkihampaan juuren kärjessä olevasta tulehduksesta. Osuus nousee jopa 75 prosenttiin, kun tarkastellaan toispuoleisia poskiontelontulehduksia. Kun syy on hampaassa, lääkärin määräämä antibioottihoito tehoaa vain viikkoja, korkeintaan kuukausia ja poskiontelotulehdus ilmaantuu uudelleen. Antibiootti ei koskaan paranna tulehdusta hampaasta. Se vaatii parantuakseen hammaslääkärin tekemän toimenpiteen.

– Erityisesti toistuvissa tapauksissa tulisi aina selvittää tulehduksen juurisyy oireen hoitamisen sijaan, sillä jopa 2/3:ssa hammastulehduksia itse hammas on oireeton, Ketola-Kinnula jatkaa.

Kun refluksioireet ovat poissa, tulisi vielä varmistaa, etteivät ne ole aiheuttaneet pysyviä vaurioita suussa

Hampaiden eroosiovauriot ovat lisääntyvä ongelma. Yksi taustalla oleva syy on refluksitauti. Refluksitaudissa hampaiden kiillevauriota ja eroosiomuutoksia ei voi todeta itse. Ne pahenevat ja jatkavat etenemistään, vaikka lääkäri saisikin refluksin hoidettua. Tämän välttämiseksi potilas tarvitsee suunterveyden ammattilaisten tutkimuksen, hoito-ohjelman ja seurannan. Eroosiovauriot voivat aiheuttaa hampaiden tummumista ja kulumista. Joskus koko purenta voi madaltua, mikä voi aiheuttaa leukanivelongelmia, pään, niskan ja hartia-alueen kipuja. Yleinen pitkälle edenneiden eroosiomuutosten seuraus on toistuva hammaspaikkojen irtoaminen ja lohkeaminen.

– Tavoitteenamme hoitoketjumallissa on huolehtia asiakkaistamme kokonaisvaltaisesti säästämällä heidät tulehduksilta ja varmistamalla että tarjolla on tarkoituksenmukaista eri alojen rajat ylittävää hoitoa oikeaan aikaan, Ketola-Kinnula päättää.

Lisätietoa medialle:

Tanja Ketola-Kinnula, Terveystalon suunterveyden ylilääkäri, EHL, LL, p. 050 552 7814
Tavoitettavissa maanantaina 14.12. klo 16-18

Terveystalon viestintä/mediapäivystys
050 358 1170, viestinta@terveystalo.com

Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu julkinen osakeyhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus. Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Valtakunnallinen verkostomme kattaa noin 300 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Toimipaikkaverkostoa täydentävät ympäri vuorokauden saatavilla olevat digitaaliset palvelut.

Vuonna 2019 Terveystalossa asioi 1,2 miljoonaa yksittäistä asiakasta. Lääkärikäyntejä tehtiin noin 3,7 miljoonaa. Terveystalossa työskentelee yli 13 000 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com