Enemmän terveyttä ja tyytyväisyyttä: hoidon jatkuvuus on Terveystalossa erinomaisella tasolla

Terveystalo raportoi tiettävästi ensimmäisenä terveydenhuollon toimijana hoidon jatkuvuuden toteutumista. Hoidon jatkuvuus parantaa hoidon tuloksia ja lisää sekä asiakkaan että ammattilaisen tyytyväisyyttä.

Hoidon jatkuvuutta mittaava COCI-indeksi (COCI = Continuity of Care Index) kuvaa potilaan käyntien hajautumista eri ammattihenkilöille mitattavalla ajanjaksolla asteikolla 0–1. Jos potilas tapaa lähes joka kerta eri lääkärin, on indeksi lähellä nollaa. Jos taas potilas tapaa aina saman asiantuntijan, on arvo vastaavasti 1.

Terveystalossa COCI-indeksi on nyt julkaistu lääkärien kivijalkavastaanotoilta ja ajanvarauksellisilta etävastaanotoilta ja se koostuu suurimmista erikoisaloista, kuten geriatriasta, psykiatriasta, sisätaudeista ja neurologiasta. Indeksi esitetään erikoisaloittain, sillä toisin kuin terveyskeskuksessa, potilaat hakeutuvat suoraan tietyn erikoisalan lääkärille.

Suurimmat erikoisalat yhteen laskettuna Terveystalon COCI-indeksi on 0,8. Suomalaisessa perusterveydenhuollossa COCI-indeksi on tyypillisesti 0,28–0,3 välillä ja maailmalla parhaat yksiköt pääsevät 0,7–0,8:aan.

– Hoidon jatkuvuus on tärkeää erityisesti ikääntyneiden hoidossa sekä pitkäaikaissairauksien, kuten diabeteksen tai masennuksen, hoidossa. Esimerkiksi geriatriassa indeksi on meillä hyvin lähellä yhtä. Myös esimerkiksi keuhkotaudeissa, reumatologiassa, gastroenterologiassa, kirurgiassa ja psykiatriassa luvut ovat todella hyviä, Terveystalon laatuylilääkäri Antti-Jussi Ämmälä sanoo.

– Yleis- ja työterveyslääkärien COCI-indeksi on pienempi, sillä heidän vastaanotoilleen hakeudutaan myös akuuteissa tilanteissa, joissa ammattilaisen valintaan vaikuttaa erityisesti nopeasti vapaana oleva vastaanottoaika. Ennaltaehkäisevässä työterveyshuollossa hoidon jatkuvuus kyllä toteutuu hyvin, Ämmälä jatkaa.

COCI-indeksiin kerätään dataa kahden vuoden ajalta: tältä ajalta katsotaan, kuinka monta kertaa potilas on käynyt lääkärillä ja kuinka monta kertaa näistä samalla vastaanottajalla.

– Jotta mittari on luotettava, asiakkaalla on oltava käyntejä kahden vuoden aikana vähintään kolme ja hänelle tarjolla useampi vastaanottaja, jotta asiakkaalla on mahdollisuus heistä valita. Metsästämme nimenomaan pitempiaikaisia hoitosuhteita, joita löytyy esimerkiksi diabeteksen ja reumasairauksien hoidossa. Jos käy muutaman kerran vuodessa hoidattamassa flunssaa, on aika sama kenen lääkärin luona käy, Ämmälä toteaa.

Hoidon jatkuvuudesta hyötyvät niin asiakas kuin ammattilainen

– Hoidon jatkuvuuden on osoitettu olevan yhteydessä parempiin hoitotuloksiin, vähempään päivystyspalveluiden käyttöön sekä vähempään sairastavuuteen ja kuolleisuuteen eli moneen hoidon laadun kovaan mittariin, Ämmälä sanoo.
Useiden tutkimusten mukaan sekä potilaat että ammattilaiset arvostavat pitkäaikaisia hoitosuhteita.

– Kun potilas pääsee tutulle ammattilaiselle, ei tarvitse kerrata joka käynnin alussa koko hoitohistoriaansa ja elämänkaartaan, vaan vastaanottoaika voidaan käyttää kulloisenkin asian hoitamiseen. Tuttu ammattilainen herättää usein luottavaisen ja turvallisen tunteen ja parantaa hoitoon sitoutumista.

– Ammattilainen puolestaan näkee hoidon vaikuttavuuden. Pitkissä hoitosuhteissa on ihan eri tavalla mahdollisuus vaikuttaa asioihin – terveyttä ei muuteta yhdellä tapaamisella. Ne kerrat, kun potilas kertoo, että hän on ollut esimerkiksi kaksi kuukautta tupakoimatta, ovat palkitsevia myös ammattilaiselle, Ämmälä päättää.

Terveystalo julkaisee COCI-indeksin osana laajempaa laatumittaristoa. Tutustu dataan Terveystalon Laatumittaristo-sivulla osoitteessa: https://www.terveystalo.com/fi/yhtio/laatu-ja-vastuullisuus/laatumittaristo.

Terveystalon mediapäivystys

Terveystalo on liikevaihdoltaan ja verkostoltaan Suomen suurin yksityinen terveyspalveluyritys ja johtava toimija työterveydessä Pohjoismaissa. Tarjoamme monipuolisia perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sekä hyvinvoinnin palveluja yritys- ja yksityisasiakkaille ja julkiselle sektorille. Terveystalon digivastaanotto palvelee ajasta ja paikasta riippumatta, 24/7. Terveyden ja hyvinvoinnin palveluja tarjoaa myös noin 360 toimipaikkaa eri puolilla Suomea. Ruotsissa tarjoamme työterveyden palveluita 120 toimipaikassa. Terveystalo on Helsingin pörssissä listattu yhtiö, jolla on vahva suomalainen omistus.

Vuonna 2021 Suomen Terveystalossa asioi 1,3 miljoonaa yksittäistä asiakasta ja asiakaskäyntejä tehtiin noin 8 miljoonaa, joista noin neljännes toteutui etäkanavissa. Terveystalossa työskentelee yhteensä yli 15 500 terveyden ja hyvinvoinnin ammattilaista. Terveystalon palveluilla on Avainlippu-tunnus ja yhtiö on Suomalaisen työn liiton jäsen. www.terveystalo.com